مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

صدا و سیما:بازیگر صحنه رسانه های مغرض نباشیم

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ 55 بازدید
صدا و سیما:بازیگر صحنه رسانه های مغرض نباشیم
کد مطلب : 407307


در دنیای رقابت رسانه ها و سرعت بالای انتقال اخبار، توجه به منبع دریافت پیام و خبر یکی از مهم ترین مباحث سواد رسانه ای است.


جستجوی رابطه اقتصادی رسانه و پیام (کسب سود مادی یا سیاسی و یا افزایش اعتبار و یا هرنوع سود دیگر)، نکته مهم دیگریست که در کشف اهداف پنهان رسانه ها به مخاطب کمک می کند.


کشف رابطه هژمونی(قدرت) و رسانه، شناخت افکار، اهداف و خط مشی سیاسی صاحبان و مالکان رسانه ها، یعنی صاحبان قدرت که تأمین کننده اقتصاد رسانه ها هستند، نکته بسیار مهم دیگریست که هدف از ارسال یک پیام یا نحوه پوشش یا پرداختن به یک خبر در رسانه ها را مشخص می کند.


بنابراین کشف این نکته که انتشار این پیام چه سودی برای صاحبان این رسانه فراهم می کند و از آن چه نتیجه‌ای خواهند گرفت، از اهمیت ویژه ای در سواد رسانه ای برخوردار است. اما نکته بسیار مهم و ظریف دیگر، آن است که هیچگاه صاحبان رسانه ها، اهداف پنهان یا زیرمتن های پیام خود را به وضوح برای مخاطب آشکار نمی کنند و برای اثرگذاری بیش تر بر مخاطب از انواع شیوه‌های اثرگذاری مانند چاشنی های مؤثر همراهی کننده پیام، ابزارها و تکنیک‌های اقناعی مختلف مثل گواهی دادن نخبگان، گواهی دادن همگان یا مردم عادی، تکنیک‌ اقناعی ارابه، بی طرف نشان دادن خود یا گرفتن ژست خیرخواهانه و شگردها و تکنیک‌های دیگر این چنینی استفاده می کنند.


استفاده از ابزارها، چاشنی ها و تکنیک‌های اقناعی در هر رسانه با توجه به نوع رسانه می تواند متفاوت باشد اما داشتن سواد رسانه ای، برغم ظاهر متفاوت آن ها، می تواند همسویی و اهداف مشترک برخی رسانه ها در ایدئولوژی‌ و اهداف پنهان آن ها را آشکار بسازد.


چه ارسال پیام توسط چهره های معقول یا دارای قدرت اقناعی بالا و یا حتی خواندن خبر توسط چهره های زیبا و دلنشین یا لوکیشن جذاب در تلوزیون باشد و چه شیوه تنظیم و چیدمان خبر در رسانه های مکتوب که می تواند چنین باشد: استفاده هدفمند از کلماتی خاص با بار منفی یا مثبت و جهت دهنده به پیام، مصادره به مطلوب کردن کلمات و واژگان، پنهان کردن خبرهای جهت دار و هدفمند لابه لای چند خبر با بارخنثی و چیدمان معقول و بی طرف، بازنمایی وقایع با استفاده از تصاویر هدفمند یا دستکاری شده. درواقع رسانه ها با توجه به خط مشی سیاسی و اهداف تأمین کنندگان مالی آن ها، اخبار را به گونه ای به مخاطب منتقل می کنند که به نتایج هدف گذاری شده خود در مخاطب دست یابند.


حال این هدف می تواند یک هدف طولانی مدت مانند ایجاد تغییرات فکری یا ایدئولوژیک در مخاطبان باشد، یا یک هدف کوتاه مدت مانند ایجاد کنش ها و واکنش های اجتماعی و افزایش ناگهانی رفتارهای هیجانی در برهه های زمانی خاص، برای دستیابی به اهداف مورد نظر گردانندگان رسانه ها.


این مهم، در شرایط بحرانی (سیاسی، اقتصادی ، وقایع اجتماعی، حوادث و مانند آن)، از اهمیت بالاتری برخوردار می شود و ایدئولوژی ها یا خط مشی سیاسی رسانه ها، بیش از پیش در لایه‌های زیرین هر پیام گنجانده می شوند.


دراین زمان، مخاطبان پیام های رسانه ای که از سواد رسانه ای بالایی برخوردار نباشند یا قادر به کشف اهداف پنهان و زیرمتن های پیام های رسانه ای نباشند، با توجه به نوع مصرف رسانه ای خود، تبدیل به بازیگران عرصه سیاست بازیگردانان رسانه ای خواهند شد. لذا افزایش سواد رسانه ای و استفاده از آموزه های آن در موارد بحرانی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار می شود.


کشف روابط پنهان بین پیام های هدفمند که قصد دارند به افکار و رفتار مخاطبان جهت دهی کرده و در مخاطب انگاره سازی کنند، ذهنیت او از پدیده های اطرافش را شکل داده یا تغییر دهند و او را تبدیل به بازیگر عرصه سیاست خود یا کارگر رایگان تأمین کننده منافع خود نمایند ، و شناخت نیت سوء رسانه های معاند یا به قول عامیانه، رسانه هایی که قصد دارند از آب گل آلود ماهی خویش را بگیرند و بر موج عواطف عمومی سوار شوند، از ویژگی‌های اصلی سواد رسانه ایست که در زمان های بحرانی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار می شود.


در زمان های خاص و شرایط بحرانی، هوشمندانه تر از رسانه ها استفاده کنیم و به اهداف ارسال کنندگان پیام ها و منافع احتمالی منابع خبری بیاندیشیم.


دکتر لیلا وصالی - استاد علوم ارتباطات







منبع : jamejamonline.ir جام جم آنلاین لینک مطلب در سایت منبع

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

دیدگاه ها(0)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

پایان برنامه دورهمی 96 مشخص شد.

صدا و سیما:جانبازان صدای زنده دوران دفاع مقدس هستند

صدا و سیما:رادیو به استقبال بهار قرآن می‌رود

صدا و سیما:سری جدید «راز» در ماه رمضان

صدا و سیما:چرخ از حفظ باروری می گوید

صدا و سیما:روایتی از تصویرگران بی تصویر

صدا و سیما:«دورهمی» در ماه رمضان تغییر ندارد

صدا و سیما:حفظ قرآن با تکنیکی متفاوت در شبکه پویا

صدا و سیما:معرفی برنامه های افطاری ماه رمضان 96

صدا و سیما:مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما در انتخابات

صدا و سیما:شبکه کودک ماه رمضان را جشن می‌گیرد

صدا و سیما:میزبانی از هشت کارآفرین برتر کشور امشب در پایش

صدا و سیما:هدیه نوستالژیک خواهران بازیگر به مجری دورهمی +عکس

صدا و سیما:نگاه طنازانه «از اینجا تا اونجا» به آثار شوم مواد مخدر صنعتی +عکس

صدا و سیما:روایت اپیزود نوزدهم دیوار شیشه ای +عکس

صدا و سیما:گفتگوی رادیو فرهنگ با رییس دانشکده موسیقی دانشکده هنر

صدا و سیما:اثبات مرجعیت رسانه‌ ملی در انتخابات

صدا و سیما:دشواری بازی در نقش زنان خانه‌دار

صدا و سیما:پیشنهاد جالب بهاره رهنما به مردان چند زنه +عکس

رادیو:واکاوی مناظره های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری

رادیو:حامد بهداد و گروه دارکوب مهمان رادیو فرهنگ

رادیو:اکبر عبدی: شنونده «راه شب» رادیو ایران هستم

رادیو:«کافه هنر» مختص روز فردوسی شد

رادیو:پخش داستان‌ های کهن ایرانی در یک سریال رادیویی

رادیو:شاعر در آینه تقدیم به استاد احمدرضا احمدی

پایان برنامه دورهمی 96 مشخص شد.

گوناگون:نجات بچه گوزن گرفتار در کانال فاضلاب

سرگرمی:استندآپ کمدی مهران غفوریان در خندوانه

سرگرمی:حس همدردی میان حیوانات

سرگرمی:ورودی جالب بازار ماهی فروش‌های دبی

صدا و سیما:جانبازان صدای زنده دوران دفاع مقدس هستند

صدا و سیما:رادیو به استقبال بهار قرآن می‌رود

صدا و سیما:سری جدید «راز» در ماه رمضان

صدا و سیما:چرخ از حفظ باروری می گوید

صدا و سیما:روایتی از تصویرگران بی تصویر

صدا و سیما:«دورهمی» در ماه رمضان تغییر ندارد

صدا و سیما:حفظ قرآن با تکنیکی متفاوت در شبکه پویا

صدا و سیما:معرفی برنامه های افطاری ماه رمضان 96

سرگرمی:تست سرعت گوشی های شیائومی Mi Mix و Mi 6 + فیلم

سرگرمی:مقایسه سامسونگ گلکسی J3 مدل 2017 و 2016 در 90 ثانیه + فیلم به زبان فارسی

چهره ها:فیس آپ دیدنی هنرمندان + تصاویر

چهره ها:واکنش نوید محمدزاده به حادثه منچستر + عکس

سرگرمی:بدل باراک اوباما: هیچ گاه به دنبال شهرت نبودم+عکس

سرگرمی:سرگرمی عجیب و ترسناک یک کودک

سرگرمی:تعجب کودکانه +عکس

سرگرمی:آبشاری زیبا+عکس

سرگرمی:گره مارها+عکس

سرگرمی:قلب ۲۷۲ کیلویی نهنگ آبی را ببینید+عکس

سرگرمی:کشیشی که شماره موبایل خدا را دارد!

سرگرمی:دومینوی مناسب را بیابید +عکس