مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

چاقی

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ 376 بازدید
چاقی
کد مطلب : 363064

حقایقی درباره چاقی
-تحقیقات انجام شده در سال 2008 نشان می دهد که بیش از 1.4 میلیارد فرد بالغ اضافه وزن داشتند و بیش از 500 میلیون نفر چاق بودند. هر سال حداقل 2.8 میلیون نفر در نتیجه بیماری های مرتبط با اضافه وزن و چاقی جان خود را از دست می دهند. شیوع چاقی بین سال های 1980 تا 2008 میلادی تقریبا دوبرابر شده است. چاقی و اضافه وزن علاوه بر کشورهایی با درآمد متوسط و کم، در کشورهای ثروتمند نیز شیوع گسترده ای دارد.
-در سال 2013 میلادی، 42 میلیون کودک پیش دبستانی در سراسر جهان اضافه وزن داشتند. اضافه وزن در دوران کودکی، یکی از مهمترین چالش های قرن بیست و یک است و کودکان چاق به احتمال زیاد به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند. چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی، دیابت و بیماری های قلبی و مرگ زودرس را در بزرگسالی به دنبال دارد.
- چاقی یکی از مهمترین دلایل مرگ زودرس است. در سراسر جهان، چاقی و اضافه وزن عامل اصلی 44 درصد از موارد ابتلا به دیابت، 23 درصد بیماری های قلبی و 7 تا 41 درصد از سرطان هاست.
-چاقی و اضافه وزن نتیجه مستقیم عدم تعادل در کالری دریافتی و مصرفی است. مواد غذایی کالری وارد بدن می کنند و فعالیت های مختلف بدنی کالری می سوزانند. اگر بین این کالری دریافتی و کالری مصرف شده تعادل برقرار نباشد، مقدار اضافی در بدن انباشته شده و تبدیل به چربی می شود.
-رژیم غذایی و فعالیت بدنی کودکان، از خانواده و از محیط اطراف تاثیر می پذیرد. کودکان به خودی خود هیچ ایده ای درباره انتخاب رژیم غذایی و فعالیت بدنی ندارند و کاملا با محیط انعطاف پذیر هستند. اگر رژیم غذایی خانه سالم باشد، فرزندان چنین الگویی را انتخاب می کنند. مدرسه و محیط آموزشی نیز حائز اهمیت است، به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند که اطراف مدرسه نباید رستوران های فست فود و شیرینی فروشی وجود داشته باشد. همچنین برنامه ریزی فعالیت های فیزیکی و ورزشی سبب می شود که بچه ها تمایل کمتری به بازی های کامپیوتری، تبلت و تلفن هوشمند داشته باشند و به نشستن عادت نکنند.
-رژیم غذایی سالم مهمترین عامل در کنترل وزن است. به این منظور کافی است مصرف شیرینی، چربی و نمک محدود شود، سبزیجات، میوه، حبوبات و غلات سبوس دار وارد رژیم غذایی شود و بجای چربی های اشباع، از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون استفاده شود.
-حفظ سلامت بدن در گرو فعالیت بدنی منظم است. حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز برای جلوگیری از دیابت و بیماری های قلبی ضروری است. فعالیت بدنی به معنی ورزش های سنگین وحرفه ای نیست و پیاده روی بهترین گزینه است. پیاده روی مهمترین فعالیت بدنی در کنترل وزن، قند و فشار خون، بهبود خلق و خود و حفظ سلامت استخوان است.
چاقی و اضافه وزن به معنای مرگ زودرس و زندگی بی کیفیت است و حل آن نیازمند تصمیم، اراده قوی و برنامه ریزی دقیق است. بیست و ششم نوامبر روز جهانی مبارزه با چاقی نام گرفته است و می تواند انگیزه ای برای مهمترین تصمیم زندگی، یعنی اقدام برای سلامتی باشد.
بیست و ششم نوامبر (پنجم آذرماه) با هدف افزایش آگاهی از اضافه وزن و چاقی به عنوان چالش اصلی سلامت عمومی، روز جهانی مبارزه با چاقی نامگذاری شده است.

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

دیدگاه ها(0)

دیدگاه خود را ثبت کنید: