مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

مهدویت

۱۳۹۵/۰۸/۲۱ 394 بازدید
مهدویت
کد مطلب : 362894

مهدی (عج) کیست؟
نام مبارک آن حضرت «م ح م د» فرزند امام حسن عسگری – علیه السلام – و کنیه اش «ابوالقاسم» است حضرت سحرگاه 15 شعبان المعظلم سال 255 یا 256 هجری قمری در سامرا از مادری پاکدامن به نام نرجس تولد یافت. پنج سال در دامن تربیت پدر بزرگوارش بوده در این مدت پیش از یکصد تن از افراد صالح، خدامتش مشرف و از محضر پر فیضش استفاده کردند. در سال 260 هجری قمری که شهادت پدرش اتفاق افتاد به جای پدر به مقام والای امامت منصوب شد و به خاطر امری که خدا برای او در نظر گرفته از همان اول، در غیبت بسر برد که غیبت صغری می باشد و به وسیله چهار نائب خاص به ترتیب عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح، و علی بن محمد سیمری با مردم ارتباط داشت و پس از این مدت که 69 سال ادامه داشت غیبت ضغری پایان یافت.

فصل اول

شناختی از حضرت مهدی (عج)


آهنگ خاوران می کنیم و بسوی چشمه خورشید می شتابیم به خاورستان تابناک فروغ ازلی هدایت چشم می دوزیم و به آهنگ فرارسیدن طلایه روزهای نورانی، خویشتن سرشار می سازیم ... از سر امواج مواج سپیده دمان می گذریم، و جان خود را با لحظات خورشید روشنایی ها و تابش ها، روشن می داریم ... ای فروغ هدایت بتاب! و ای خورشید جهانیان، برآیی ای روشنگر هستی بیفروز! و ای راز بزرگ تجلی، چهره بنمایی، ای کعبه ی مقصود نمایان شو و ای قبله ی موعود، عیان گرد! ای مشعل عالم، روشنی بخش! و ای مربی عقل، آگاهی ده! ای حامل قرآن بیا و ای صاحب شمش برخیز ای امید رهایی بشتاب و ای پناه همگان، فرا رس، ای ذخیره الهی به در آیی! و ای عصمت نامتناهی، بخروش! ای شفای دردها، بهبودی بخش، و ای نجات جانها ، حیات آفرین، ای سرّ عظیم بخوان! و ای اسم اعظم بدم! و ای کشتی نجات به سوی ما آی! ... و ای ساحل رستگاری پدیدار شو.
مهدی (عج) کیست؟
نام مبارک آن حضرت «م ح م د» فرزند امام حسن عسگری – علیه السلام – و کنیه اش «ابوالقاسم» است حضرت سحرگاه 15 شعبان المعظلم سال 255 یا 256 هجری قمری در سامرا از مادری پاکدامن به نام نرجس تولد یافت. پنج سال در دامن تربیت پدر بزرگوارش بوده در این مدت پیش از یکصد تن از افراد صالح، خدمتش مشرف و از محضر پر فیضش استفاده کردند. مهدی (عج)، از نخستین روز ولادت نیز همواره در نهان می زیست و مردمان بطور عموم او را نمی دیدند. و این بدان روی بود تا بدو گزندی نرسد. سعی در آن بود که مردمان او را نبینند و از حال و احوال او آگاه نگردند تا اطلاعاتی درباره او شایع نگردد و به دست دربار عباسی نرسد. با این وصف در مدت 5-6 سال آغاز عمر او که امام یازدهم در قید حیات بود برخی از نزدیکان او و کسانی چند از خواص نیز او را دیدند و با ایشان ملا قات داشتند و به درک حضور او نا ئل آمدند تا بدین گونه از تولد و وجود او یقین حاصل شود و ایشان به موقع لزوم به دیگران و به ویژه به حوزه های تشیع اطلاع دهند و آنان را از وجود وحی دوازدهم آگاه کنند از میان اصحاب و یاران امام هم کسانی بودند که از امام یازدهم می خواستند تا جانشین خود را به آن ها نشان دهد و امام یازدهم در مواردی این تقاضا را برآورده می ساخت و مهدی (ع) را به کسانی، و گاه به گروه هایی ، نشان می داد، و معرفی می کرد. در سال 260 هجری قمری که شهادت پدرش اتفاق افتاد به جای پدر به مقام والای امامت منصوب شد و به خاطر امری که خدا برای او در نظر گرفته از همان اول، در غیبت بسر برد که غیبت صغری می باشد و به وسیله چهار نائب خاص به ترتیب عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری با مردم ارتباط داشت و پس از این مدت که 69 سال ادامه دا شت غیبت ضغری پایان یافت.
پس از پایان غیبت صغری نامه ای به علی بن محمّد سمری رسید مشعر بر آنکه «مأذون نیستی دیگر کسی را نایب خود قرار دهی.» و اعلان این جهت که غیبت کبری پیش آمده دستور صادر فرمود که «مردم را از این پس به علما و راویان احادیث ارجاع ده» البته هنوز غیبت کبری ادامه دارد تا روزی که خدا بخواهد حضرت بیاید و جهان پر از ستم و ظلم را پر از عدل و داد نماید. «اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها» « بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می کند.»
شیخ طوسی در کتاب الغیبه با اسناد از ابن عباس روایت کرده که خدا با قائم آل محمد (ع) زمین را بعد از مرگش (یعنی بعد از ظلم به اهالی شهرها) احیا می کند و زنده می گرداند {لو قلت الارض طرفه عین من حجه لسانت باهلها } یعنی« اگر دو روی زمین یک چشم به هم زدن از حجت خالی باشد زمین تمام اهل خود را درون خود فرومی برد و می بلعد .»
پس دوران زندگی حضرت مهدی(عج)از سه دوره ی :

1) دوره ی اختفا : این دوره از هنگام تولد حضرت تا رحلت امام حسن عسگری است در این مدت 5 ساله حضرت در دوران پدر بزرگوار خود زندگی می کردند و در این دوره پدر بزرگوار حضرت باید حضرت را از کمند دشمنان حفظ و ایشان را به اصحاب نشان داده و معرفی کند.
2)دوران غیبت : این دوران شامل غیب صغری و غیبت کبری است و از هنگام شهادت امام یازدهم (ع) شروع می شود و تا هر زمان که به اراده ی خداوند ظهور کند ادامه خواهد یافت.

3) عصر ظهور : پس از طی شدن دوران غیبت و به درخواست پروردگار جهان، امام دوازدهم (ع) ظهور خواهد فرمود و دنیا را سرشار از خوبی ها و زیبایی ها خواهد کرد هیچ کس زمان ظهور آن موعود منتظر را نمی داند: وقتی از امام باقر (ع) پرسیدند که آیا برای ظهور وقتی معین شده است ؟ سه بار فرمود ند: تعیین کنندگان وقت دروغگویند ، تعیین کنندگان وقت دروغگویند ، تعیین کنندگان وقت دروغگویند .
مشخصات ظاهری حضرت مهدی (عج)
با توجه به اینکه امام (عج) پس ازغیبتی ظهور خواهد کرد و مردم ایشان را قبلا نمی شناختند اما در روایاتی شکل ایشان آمده است. ابوسعید خضری از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند : «مهدی از من است، پیشانی او آشکار و هوایداست بینی بلند و کشیده دارد. زمین را پر از عدل و داد می کند همانگونه که پر از ظلم و جور شده است.»
فیلسوف نوبختی در حضور مهدی (عج)
روزی فیلسوف نوبختی که یکی از متفکران و متکلمان بزرگ شیعه در قرن سوم بود برای عیادت از امام حسن عسگری (ع) به خانه ی ایشان آمد و نوبختی شرح ماجرا را از زبان خود نقل می کند : در آن حال بیماری امام حسن عسگری خواست تا آن کودک را نزد او آورند مهدی را که در آن هنگام کودک بود نزد پدر آوردند او به پدرش سلام کرد. من به او نگریستم رنگی سفید و درخشان داشت موهایش پیچیده و مجعد بود و دندانهایش گشاده ، امام حسن (ع) او را با جمله ی «یا سیّد اهل بیته» مخاطب قرار داد یعنی ای سرور خاندان خود و سپس از فرزند خواست تا در خوردن دارویی که برایش جوشانده بودند به او کمک کند. و او چنین کرد و سپس پدر را وضو داد آنگاه امام حسن عسگری (ع) به او فرمود:
«ای پسرک من! تویی مهدی، تویی حجت خدا بر روی زمین ...»
شباهت حضرت مهدی (عج) به انبیا و اوصیا
طبق روایات زیاد، امام زمان (عج) از جهانی به آدم، هابیل، شیث، نوح، ادریس، هود، صالح، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، لوط، یعقوب، یوسف، حضر، الیاس، ذوالقرنین، شعیب، موسی، هارون، یوشح، داوود، سلیمان، آصف، دانیال، عزیز، ایوب، یونس، زکریا، یحیی، عیسی، و جدش خاتم الانبیا شباهت دارد.
ابتدا چند ویژگی حضرت را بیان می کنیم، سپس چند شباهت به اوصیا و اولیا گذشته را بیان می نماییم :
1) مهدی از اعراب است. 2) مهدی از امت اسلامی است. 3) مهدی از کنانه است. 4) مهدی از قریش است. 5) مهدی از عترت است. 6) مهدی از ذریّه است. 7) مهدی موعود در عالم یکی است. 8) مهدی از اولاد سبطین است. 9) مهدی دو غیبت دارد. 10) مهدی از اولاد حسین (ع) است و ...
شباهت مهدی (عج) به حضرت نوح :
حضرت نوح از شیخ الانیاء و حضرتش شیخ الاوصیاء است. یعنی هم حضرت نوح که به گفته امام صادق (ع) وامام هادی (ع) دو هزار و پانصد سال عمر کرد و هم حضرت که تا الان 1209 سال عمر کرده اند از عمر طولانی برخوردارهستند .
شباهت حضرت مهدی (عج) به حضرت ابراهیم (ع)
1) همانطور که حمل و ، ولادت حضرت ابراهیم (ع) مخفی بود حمل و ، ولادت امام زمان (عج) نیز مخفی بوده است .
2) مفضّل از حضرت صادق (ع) نقل می کند که ابراهیم (ع) هنگامی که او را به آتش افکندند پیراهن مخصوص را که جبرئیل از بهشت آورد پوشید امام عصر (عج) نیز این پیراهن را در وقت خروج و ظهورش می پوشد. در پایان مفضل می پرسد : بعداً این پیراهن کجاست؟ امام صادق(ع) فرمودند : آن پیرا هن با قائم ماست هرگاه خروج بنماید.
شباهت حضرت مهدی (عج) به حضرت امیرالمومنین
پس ظاهرترین صفاتش علم و زهد و شجاعت آن حضرت است که در وجود قائم (ع) این صفات ظاهر است.
شباهت امام زمان (عج) به امام جواد (ع) :
امامت به آن حضرت در دوران کودکی (8 سالگی) و وقتی که هنوز به اندازه سن رجال نرسیده بود به او داده شده بود همچنین امامت ولی عصر (عج) در کودکی به ایشان داده شده بود.

فصل دوم
دوران غیبت
وظایف ما در دوران غیبت
شکی نیست که طبق آیات و روایات در پیش بینی دانشمندن جریان اصلاح کلی جامعه باید بدست با کفایت منجی انسانها حجت بن الحسن المهدی (عج) انجام گیرد. و هر راه و نقشه ای دیگر، جز آمدن حضرتش، مانند قرص مسکنی بیش نیست و و راه صحیح نمی باشد برای اصلاح دین و رهایی از چنگال دشمنان باید آن حضرت را به یاری بطلبیم و وظایف خود را نسبت به آن حضرت بدانیم. همه ی علما و دانشمندان و بزرگان دین و شیفتگان حضرتش، کاری کنند که یاد امام زمان (عج) در دلها زنده و توجه همگان به حضرتش زیادتر شود. اکنون قسمتی از وظایفی را که در مقابل حضرت داریم و بزرگان فرمودند فهرست وار اشاره می کنیم : 1) شناخت صفات و آداب و خصایص حضرتش و چیزهایی که در علایم ظهورش از مسلمات است. 2) رعایت ادب کردن با لنّسبه به نام آن حضرت، باید با القاب مبارک آن حضرت را بخوانیم مانند : حجّت، مهدی، صاحب الامر، صاحب الزمان، و قائم . چنانچه مرحوم محدث قمی می فرماید برای شنیدن اسم آن حضرت بلند شوید خصوصا اگر قائم باشد. 3) دوستی و حجت به آن حضرت و شدت اهتمام در آنچه مقتضای دوستی به آن حضرت است. 4) انتظار فرج حضرت را داشتن و تعجیل آن را طلبیدن 5) انشاد شعر و سرودن آن در فضائل و مناقب ولی عصر(عج) . چون این از اقسام نصرت و یاری امام است. 6) گریه کردن و خود را به گریه کنندگان در آوردن در فراق آن حضرت و در مصائب و محن و احزانی که بر آن حضرت می رسد که روایات عموم و خصوص دلالت بر این امر نیکو دارد. 7) مداومت به دعا برای حفظ وجود مبارک امام عصر (عج) از شرور شیاطین انس و جن و طلب تعجیل نصرت وظفر و غلبه بر کفار و ظالمین برای آن حضرت .

اوقات دعا برای فرج :

1) بعد از هر نماز واجب 2) هنگام ظهر 3) در قنوت نماز 4) هر صبح و شام 5) روز پنج شنبه 6) روز و شب جمعه 7) روز عاشورا 8) شب نیمه شعبان 8) عید قربان 9) عید نوروز 10) روز عرفه
فواید دعا برای حضرت و اما کن بهتر دعا کردن برا ی حضرت ولی عصرA
ممکن است بعضی سوال کنند فواید و ثمرات دعا نمودن ما به امام زمان (عج) چیست و چه آثاری دارد؟ در جواب بابد گفت : دعا برای حضرت آثار زیاد و فواید بی شماری دارد که بعضی از آنها عبارت اند از : 1) با دعا بر آن بزرگوار اظهار محبت و دوستی به آن حضرت می نماییم که این کار باعث نجات انسان می گردد. 2) ایشان سرور، ولی نعمت و آقای ماست و ، وظیفه پیروان اوست دعا به ولی و مولای خودشان 3) دعای بر امام زمان موجب یاد و ذکر آن بزرگوار است و آن از عبادات محسوب می گردد و احیای امر و اعلای ذکر است. 4) دعا بر ولی عصر باعث دوری شیطان می گردد 5) امر به دعا شده و این دعا سبب فرج و رفع حاجت شخص دعا کننده نیز می شود.
مکانهایی که برای دعا کردن به حضرت مهدی (عج) سفارش شده است:
1) مسجد الحرام 2) عرفات 3) سرداب 4) مشاهده مواقف مبارکه ای که حضرت در آنجا ایستاده بودند مانند: مسجد کوفه، مسجد سهله، مسجد صعصعه، 5) حرم هر یک از ائمه از جمله امام حسین و حرم عسکریین.
شرایط دعا
باید توجه داشت : نائل شدن به زیارت حضرت و توجه و عنایت آن بزرگوار و دعا کردن برای ظهور ایشان شرایطی دارد از جمله : 1) مداومت بر دعای برای تعجیل فرج و ظهورحضرتش 2) تهذیب نفس از آنچه مانع قبولی عبادات و دعاهاست از صفات پست؛ مثل کبر، حسد، غیبت، و ... 3) داشتن تقوا که خداوند فرموده : «انَّما یتقبَّلُ اللهُ مِنَ المتَّقین»[1] و همانگونه که برای تقوا درجاتی است، برای قبولی آن نیز درجاتی است. 4) در دعا آنچه را که از ائمه رسیده، و ماثورات مقدم بدارد و چیزی را بر آنها به قصد ورود زیاد نکند و حتی زیاده به قصد مطلق الذکر را هم بعضی جایز ندانسته اند. 5) مستحب است برای دعا دستها را بلند کرد. 6) مستحب است مسلمانان برای دعا اجتماع کنند چنانکه امام صادق فرمودند : «نیست هیچ گروه چهل نفره ای که بخوانند خدای را در امری مگر آنکه خدا مستجاب کند برای آنها . پس اگر چهل نفر نبود چهار نفر خدا را ده مرتبه بخوانند تا خدا مستجاب فرماید. والاّ یک نفر خدا را چهل مرتبه بخواند خدا دعایش را مستجاب می نماید.».1

انتظار فرج
یکی از مسائل قابل توجه در مورد امام عصر (عج) که اهل قلم و بیان بایستی درباره ی آن فعالیت زیاد داشته باشند، موضوع انتظار فرج است. درباره ی این موضوع، می توان به سه نکته ی زیر اشاره کرد : الف) ثواب و پاداش و اجر کسانی که منتظر فرج امام عصر هستند. ب) منتظر به چه کسی گفته می شود و معنی انتظار چیست؟ ج) آثار انتظار فرج کدام است؟
الف) انتظار فرج و ثواب آن : در زمان غیبت روایات زیادی در این باره رسیده که در کتابهای بزرگان جمع آوری شده و ما به قسمتی از این روایات که مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار بیان کرده اکتفا می کنیم : 1) امام رضا (ع) از پیامبر اسلام روایت کرده که فرموده : از با فضیلت ترین اعمال امت من، انتظار فرج از سوی خداوند است. 2) همچنین امام علی (ع) فرمودند : «منتظر فرج باشید و از نسیم الهی مأوس نباشید، زیرا محبوب ترین اعمال در نزد خداوند بزرگ انتظار فرج است. 3) پیامبر اکرم نیز فرمودند : «از بالاترین عبادات، انتظار فرج می باشد.»
ب) منتظر کیست و معنی انتظار چیست؟ انتظار کیفیتی است نفسانی که حالت آمادگی و تهیه ابزار برای شخص منتظر را حاصل می گرداند. و ضدش ناامیدی و یأس می باشد. پس هر اندازه حالت انتظار زیاد تر می شود آمادگی نیز زیادتر می شود. همچون کسی که منتظر آمدن مسافری است. هر اندازه بیشتر آمدنش را منتظر و متوقع باشد ، آمادگی و ا لتهابش نیز زیاد تر می شود و مومن منتظر قدوم امام زمان (عج) هر قدر حالت انتظار و امیدش زیادتر باشد شور و شوق و آمادگی او زیادتر می گردد. و مقصود از حالت آمادگی، ورع و تقوا و تهذیب نفس از اخلاق پست و عادت دادن خود به اخلاق نیکو می باشد تا از این راه به فوز زیارت مولایش مشرف و به دیدار جمال دل آرای اوی موفق شود. و مخفی نیست که درجات ثواب منتظر امام زمان به تناسب درجات انتظار شخص منتظر است.
انتظار را می توان از جهتی دیگرنیز تعریف کرد :
انتظار به معنای بازگشت به پیام غدیر و سپردن رهبری بشریت به انسان کامل و پذیرفتن امامت و ولایت او به منظور عدم تکرار حادثه عاشورا است.
انتظار ترکیبی است از ایمان و اعتقاد به مبانی دین و ولایت و امام زمان (عج) که در سرشت و فطرت همه انسان ها قرار داده شده است و به عنوان امید به آینده بشر برای همه ی بشریت مطرح می باشد.
آری غدیر، عاشورا و انتظار به منزله ی یک نیروی محرک و انرژی بسیار قوی برای جامعه ی شیعه می باشد که موجب استمرار نشاط و امید برای شیعیان در طول تاریخ است .


انواع انتظار :
دو گونه انتظار : انتظار فرج ، آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است : انتظاری که سازنده و نگه دارنده است، تعهد آور است، نیرو آفرین و تحرک بخش است، به گونه ای است که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود و باعث خودسازی می شود؛ و انتظاری که گناه است، ویرانگر است، اسارت بخش است، فلج کننده و نوعی «اباحیگری» باید محسوب گردد. انتظار ویرانگر وقتی شکل می گیرد که برداشت قشری از مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی موعود این است که صرفا ماهیت انفجاری دارد : فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلم ها و تبعیض ها و اختلاف ها و حق کشی ها و تباهی ها ناشی می شود. نوعی سامان یافتن است که معلول پریشان شدن است. آنگاه که صلاح به نقطه ی صفربرسد حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد و با طل یکّه تاز میدان شود این گروه تبعا به مصلحان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر به نوعی بغض و عداوت می نگرند زیرا آنان را از به تا خیر اندازان ظهور حضرت مهدی (ع) می دانند و به پلیدکاران و بدکاران و عاملان فساد هم به نگاه رضایت می نگرند. زیرا آنان را مقدمه چینان ظهور می دانند. که این انتظار نابود کننده است.

ج) اثر انتظار فرج امام زمان (عج) : از نظر روانی امید در تمام جوانب زندگی مایه ایجاد دلگرمی و تشویق به کارهاست و انتظار به آینده بهتر، انسان را دلگرم به زندگی می نماید و باعث تلاش بیشتر می گردد. به همین جهت خود انتظار فرج یک نوع فرج و گشایش است که امام نیز می فرماید « انتظار الفرج من الفرج» یعنی انتظار فرج گشایش است. »به علاوه انتظار آمدن امام زمان (عج) برای منتظر حالت آمادگی بهتر ایجاد می کند و او را می سازد. چون شخصی می تواند خود را منتظر امام زمان (عج) بداند که از نظر اخلاق، دین، و صفات برجسته انسانی و تهذیب نفس ممتاز باشد و به همین دلیل است که حضرت علی بن الحسین (ع) می فرمایند «کسانی که قائل به امامت آن آقا باشند و انتظار ظهورش را بکشند بهترین مردمند؛ زیرا خداوند عزیز آنقدر به آنها عقل و فهم و درک عطا فرموده که غیبت امام در نظر آنها چون زمان حضور وجود امام است.»و همچنین فرموده اند که : «واقعا آنها ارادت به ما دارند و شیعیان واقعی ما هستند و راهنمایان بسوی دین خداوند در پنهان و آشکار و انتظار فرج از بزرگترین گشایش هاست.»

داستانهای واقعی در مورد دیدار افراد با حضرت مهدی (عج) و کرامات آن حضرت :
ادای قرض حضرت آیت الله العظمی گلـپایگانی :
فــرزند حـضرت آیت الله العظمی گلـپایگانی آقا باقر گلپایگانی قضیه ای درباره ی ایشان نقل کرده اند:
بعد از فوت مرحوم آیت الله عظمی بروجردی که خرج حوزه بر دوششان بود ، خرج حوزه بر دوش ایشان و سایر مراجع تقلید افتاد و سهم ایشان از آن 30 هزار تومان بود چند ماهی را مجبور به قرض کردن شدند تا روزی از مسجد حسین آباد برمی گشتند فردی پشت سر ایشان آمد و پولی به معظم له داد ایشان اسم شخص را پرسیدند. فرمود : غیب علی. بعد که شمردند دیدند دقیقا اندازه پولی است که قرض کرده اندو بعد از آن هم در پرداخت شهریه وانمادند .
تشرف حاج محمد علی فشندی تهرانی به پیشگاه حضرت امام زمان (عج) :
ایشان فرمودند : در مسجد جمکران قم اعما ل به جا آورده و با همسرم می آمدم. دیدم آقایی نورانی داخل صحن شد و قصد دارد به طرف مسجد برود گفتم این سیّد در این هوای گرم تابستان از راه رسیده، تشنه است ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد پس از آنکه ظرف آب را پس داد گفتم برای فرج امام مهدی (عج) دعا کنید . فرمود شیعیان ما به اندازه ی آب خوردنی ما را نمی خواهند اگر بخواهند دعا می کنند و فرج ما می رسد. این را فرمود و تا نگاه کردم آقا را ندیدم. فهمیدم وجود مقدس امام زمان (عج) را زیارت کرده و حضرتش ا مر به دعا نموده است.
خادم حضرت رضا (ع)
آمده است از علی بن محمد بن قنبر کبیر خادم حضرت رضا (ع) که گفت : موقع رحلت حضرت امام حسن عسگری (ع) که برادرش جعفر کذاب بر سر ارث آن حضرت نزاع داشت، ناگهان امام زمان (عج) از محلی که شناخته نشد بیرون آمد و فرمود : ای جعفر! برای چه منقرض حق من می شوی؟ جعفر کذاب مات و مبهوت شد سپس حضرت از نظر وی ناپدید گشت بعد از آن چنانکه جعفر کذاب از بین خلق جستجو نمود، اثری از وی نیافت.
وقتی مادر امام حسن عسگری جده امام زمان وفات یافت، من مامور شدم که آن را در خانه حضرت دفن کنم. باز جعفر کذاب آمد و می خواست از دفن کردن آن مخدره جلوگیری کند و می گفت خانه من است او را اینجا دفن نکنید مجددا امام زمان (عج) بیرون آمد و فرمود : ای جعفر! خانه ی تو اینجاست؟! سپس ناپدید گردید و بعد از آن دیگر دیده نشد.
شفا یافتن علی اکبر رضا بابایی در مسجد جمکران
آقای علی اکبر رضابابایی راننده ی تاکسی قم شرح توسلش را به حضور امام عصر (عج) چنین نقل کرد :
حدود سال 1357 شمسی یک شب از خواب بیدار شدم و احساس درد شدیدی در پهلو نمودم به نحوی که فشار درد، پهلویم نزدیک به پاره شدن بود. بوسیله ی همسایگان به طبیب مراجعه کردم و چون درد مرا مربوط به ناراحتی کلیه تشخیص دادند به طبیب متخصص آقای دکتر چهراسن مراجعه نمودم پس از معاینه گفت : «کلیه شما محتاج عمل جراحی است، الان مبلغ بیست هزار تومان بدهید تا نوبت بزنم نه ماه دیگر عملت نماییم و تا این مدت هم تحت کنترل خودم هستی، ناراحت مباش و چاره ای نیست جز عمل.» از مطب ایشان بیرون آمدم و چون درد اذیتم می کرد نزد سایر دکترها رفتم و هر کدام نسخه و دارو می دادند ولی نتیجه نگرفتم مایوس از اطباء به مسجد جمکران رفتم و با دلی شکسته خیلی ساده به آقا امام زمان (عج)عرض کردم :
«آقا! دکترها که کاری نکردند من هم نمی خواهم عمل کنم و از این طرف بچه های من به من احتیاج دارند که زحمت بکشم و نانی تهیه کنم خودت از خدا شفای من را بگیر. و من هم پنج نماز در این مسجد می خوانم.»
بعد از این توسل روز به روز حالم بهتر و بهتر می شد تا حالم به کلی خوب شد و مرض از تن من بیرون رفت. و این شخص در سال 1366 که داستان را برای نویسنده نقل می کرد هیچ ناراحتی از درد پهلو و بیماری سخت خود نداشت.
ملاقات شیخ محمد تقی عاملی با حضرت مهدی (عج) :
علامه طباطبایی درباره ملاقات با حضرت امام زمان (عج) از قول استاد خویش مرحوم قاضی نقل می کند مرحوم قاضی می فرمود : «بعضی از افراد زمان ما مسلما محضر مبارک آن حضرت را درک کرده اند و به خدمتشان شرفیاب شده اند. یکی از آنها شیخ محمد تقی عاملی بود که در مسجد سهله در مقام آن حضرت که به مقام صاحب زمان معروف است مشغول دعا و ذکر بود که ناگهان آن حضرت را میان نوری بسیار قوی می بیند که به او نزدیک می شدند و چنان ابهت و عظمت آن نور را می گیرد که نزدیک بود قبض روح شود نفس های او قطع و به شماره افتاده بود و تقریبا یکی دو نفس به آخر مانده بود که جان دهد، آن حضرت را به اسماء جلالیه خدا قسم می دهد که دیگر به او نزدیک نگردد. بعد از دو هفته که ایشان در مسجد کوفه مشغول ذکر بود حضرت بر او ظاهر شدند و مراد خود را می یابد و به شرف ملاقات می رسد.»
فهرست کسانی که حضرت را در قم و اصفهان و همدان و فارس دیدند :
از همدان محمد بن کشمر، جعفربن حمدان، محمد بن حارث بن عمران،
از قم : حسن بن نصر، محمد بن محمد، علی بن محمد بن اسحاق، محمد بن اسحاق، حسن بن یعقوب
از اصفهان : ابن بادشاله
از فارس : مجروح .

شناختی از نوع مبارزه مهدوی ستیزان
رسالت امروز اندیشمندان در مباحث مهدویت تعمیق ایمان مردم به امام زمان (عج) است چرا که اگر مهدویت خوب تبیین شود حرکتهای اصطلاحی در سراسر جهان به بهترین وجه می تواند از آن روح حیاط بگیرد.
تبیین آثار و پیامدهای مهدی باوری و انتظار، انسان را متقاعد می کند که مبارزه و ستیز با این تفکر برای دشمن، راهبردی و ضروری است و ذکر نمونه های عین، به وضوح می رساند که دشمن به ضرورت مطلب پی برده و از این رو از هیچ کاری دریغ نمی ورزد.
مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند : «دشمن هرامر صحیح و مفیدی را تا آنجا که مقدور باشد انکار می کند و اگر نتوانست به تخریب و تحریف آن می پردازد و یا در مقابل آن اقدام به جایگزینی می کند.»
الف) انکار مهدویت : منظور از انکار مقوله ی مهدویت و انتظار، این است که آن را مبحثی وارداتی، برگرفته از دیگران و پیامد ناسامانی ها و مشکلات معرفی کنند. بسیاری از دایره المعارف ها که بایستی مرجعی قابل اعتماد در موضوعات متفاوت باشد، گویی رسالت خود را فراموش کرده و افکار دیگری دنبال می کند مثلا در دایره المعارف بریتانیکا، در واژه ی مهدی و اسلام و زردتشت آمده است : اسلام دینی نیست که در آن ظهوری انتظار برود و جایی برای مسیح نجات بخش در آن وجود ندارد و این همه، بطور ترویجی و شاید تحت تاثیر مسیحیت مطرح گردیده است. قرآن، اشاره ای به آن ندارد. به هیچ حدیث – گفته ی منسوب به پیامبر (ص) – قابل اعتمادی نیز درباره ی مهدی (ع) نمی توان استناد کرد. و به نظر می رسد که عقیده به مهدی(ع) در دوره های اغتشاش و عدم امنیّت مذهبی، در تحولات سیاسی اوایل اسلام (قر ن های هفتم و هشتم میلادی) رواج یافته باشد.
ب) تحریف : معنای تحریف در کلام مقام معظم رهبری به روشنی بیان شده است « مطالبی که اگر به حقیقت آنها توجه کنیم تبدیل به یک موتور حرکت به دهنده ی جامعه اسلامی می شود وقتی دشمن روی آن کار کرد ، آن را خراب و معنای آن را عوض کرده و در ذهن ما به صورت دیگری جا می اندازد. همین موتور حرکت، به یک داروی مخرب و خواب آور تبدیل می شود.» تبدیل موضوع انتظار امام مهدی (عج)که آثار و پیامدهای بسیار شگرف و معجزه آسا و مثبتی دارد، به انتظار منفی و تلخ و ناگوار و این نگرش به انتظار که امر به معروف و نهی از منکر نکردن و سر در جیب خود فرو بردن و هیچ تکلیفی در مقابل دیگران و جامعه برای خود قائل نبودن و یا حتی امر به معروف و نهی از منکر را مخالف انتظار قلمداد کردن و حتی وظیفه ی منتظر را دامن زدن به فساد و تباهی ها دانستن و هرگونه قیام و حرکتی را قبل از ظهور حضرت باطل و مخالف دوران انتظار گفتن، دستاوردهایی است که بر گرفته از غرض ورزی های سیاسی دشمنان است. و افرادی چون ابن تیمیه و شریعت سنگلجی و کسروی و ... گول این تحریف غربیان را خوردند و در گرداب تحریف غرب غرق شدند.
ج) تخریب : شگرد دیگر دشمن، حمله ی ناجوانمردانه با ژست های علمی و هنری در مقابل فرهنگ مهدوی است. دشمن هدف های کوتاه مدت و طولانی مدت زیادی دارد :
1) نیروسازی با استفاده از خطرناک جلوه دادن جریان مهدویت
2) ایجاد شک و تردید و تنفر در افراد به ویژه معتقدان مهدویت
3) برنامه ریزی برای نسل آینده برای ایجاد تنفر نسبت به فرهنگ مهدوی
برای مثال می توان بیش از صدها فیلم هالی بود از جمله جهنم خلیج فارس و مردی که آینده را دید، فهمید که از این فیلم ها اهداف شیطانی را دنبال می کنند.
د) جایگزین سازی : حربه ی چهارم دشمن شخصیت پردازی و مدعی سازی و حمایت از مدعیان و فرقه هاست. ساختن شخصیت هایی مانند سید علی محمد باب، حسین علی بهاء، و سید محمد نوربخشی در ایران و میرزا غلام احمد قاریا نی در پاکستان و سید محمّد جوینوری در هند و ... نمونه هایی از مقابله دشمن از طریق جایگزینی است.
مدعیان دروغین
مشکلاتتان حل می شود، کنکور قبول می شوید، راه رستگاری ما هستیم و.... ، تمام این ها قسمتی از ادعاهای مدعیان دروغین امام زمان(عج) است. افرادی که ادعا هایشان انسان را به خنده می اندازد ،ولی افرادی حاضر می شوند به راحتی ادعای آن ها را بپذیرند ودر نهایت دچار مشکلات وصدمات روحی ،جسمی ومالی شوند.ولی به واقع تا کی زنجیره اظهار وجود مدعیان دروغین امام زمان ادامه پیدا خواهد کرد؟
امروزه در مطبوعات اخبار زیادی می شنویم که موجب خنده ی ما می شود مانند : سه هزار امام زمان زندانی یا 20 امام زمان در یک ماه ظهور کردند و ...


دسته دوم از مدعیان دروغین امام زمان افرادی هستند که ادعاهای عجیب و غریبی ارایه می کنند. این دسته اغلب از نقاط ضعف عاطفی ،روانی ،اجتماعی و مذهبی مردم استفاده می کنند. به عنوان مثال شخصی به نام «ع.ر» با ارسال نمابری به برخی از مراکز دولتی و خصوصی مدعی شده است که به راز طول عمر پانصد ساله دست یافته است. وی در نمابر خود با طرح این ادعا که نیرو ها وقابلیت های فوق تصور در اختیار من است جالب این است که نمابر مربوطه از نظر املایی و دستوری دارای غلط های بسیار فاحش است و نشان از بی سوادی این فرد دارد.
مدعیان دسته سوم امام زمان (فرقه های انحرافی):
این دسته از مدعیان دروغین به مراتب خطرناک تر از سایر مدعیان هستند چرا که آنها علاوه بر سوء استفاده از مریدان خود باعث بدعت ها و انحرافات خطرناک در دین می شوند که زمینه را برای بدبینی به عقاید دینی به خصوص در بین جوانان فراهم می آورند.
این فرقه ها به طور معمول با ایجاد یک هاله مقدس به دور رهبر فرقه و برگزیده شدن این شخص از طرف امام زمان (عج) به سوء استفاده های مختلف از اعضای خود اقدام می کنند. به عنوان مثال رییس یکی از فرقه های انحرافی به مریدان خود گفت: «شما احمق هستید شما نمی فهمید، من فقط می فهمم ما باید رب خود را بشناسیم. من علم، اخلاق و عرفان می ریزم در دل شما پس من رب شما هستم شما باید رب خودتان را بشناسید من حاضرم در یک میدان جلوی چشم همه در آتش بروم و از آن طرف بیرون بیایم و یا وسط آتش می نشینم و هر که می تواند در آتش بنشیند و تمام نهادهای اطلاعاتی امنیتی هم با من هستند.»
کم سواد تشکیل شده است با طرح «دین بدون مذهب» می خوا هند به اهداف شوم خود برسند و حتی شهادتین در اسلام و شیوه اقامه نماز را هم تغییر داده اند.
گرچه در ابتدا به نظر می آید که عقاید این فرقه ها چندان از اصول دین وعقاید شیعیان دور نیست ،ولی اگر با دقت به آن ها توجه شود، این عقاید می تواند باعث ایجاد انحرا ف های بزرگ و خطر ناک در جوانان و ترویج این فرقه های کاذب شود.
فرقه ی بابیت
«باب» يا «باب‌ الله» در برخي‌ از احاديث‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ صفت‌ پيامبر اكرم(ص) و دوازده‌ امام‌ معصوم(ع) به‌ كار گرفته‌ شده . چنان‌ كه‌ امام‌ باقر(ع) به‌ پيامبر(ص) لقب‌ «باب‌ اللّه» و «سبيل‌ اللّه» داده‌ است.
" از آن روي كه واژهِ مقدس «باب» دستاويزي براي ادعاهاي ناصواب عده اي در طول تاريخ مسلمانان به ويژه در قرن سيزدهم گشته و گمراهي و ارتداد بسياري را به دنبال داشته است .



در ميان‌ شيعيان، گروهي‌ از همان‌ آغاز غيبت‌ به‌ كذب‌ و افترا، ادّعاي‌ بابيت‌ نمودند كه‌ برخي‌ از آن‌ها عبارتند از:
1- ابومحمد شريعي؛ وي‌ كه‌ از اصحاب‌ امام‌ يازدهم(ع) بود، نخستين‌ شخصي‌ است‌ كه‌ "بابيّت" را به‌ دروغ‌ مدّعي‌ گرديد و اين‌ مقام‌ را به‌ خود نسبت‌ داد.
2- محمدبن‌ نصير نميري؛ مؤ‌سّس‌ فرقهِ‌ "نصيريه" كه‌ پس‌ از ابومحمد شريعي‌ ادّعاي‌ بابيّت‌ نمود و از غلات‌ است‌ و حضرت‌ حجّت(عج) او را لعن‌ فرمود، هنگام‌ مرگ‌ زبانش‌ سنگين‌ شد، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ وقتي‌ پيروانش‌ از او پرسيدند باب‌ بعد از تو كيست؟ او با لكنت‌ گفت: احمد. پيروانش‌ مقصود او را كه‌ غرض‌ كدام‌ احمد است، نفهميدند و به‌ سه‌ فرقه‌ تقسيم‌ شدند؛ فرقه‌اي‌ گفتند: مقصود او احمد فرزندش‌ است‌ و فرقهِ‌ دوم‌ گفتند: احمدبن‌ موسي‌ بن‌ الفرات‌ است‌ و فرقهِ‌ سوم‌ به‌ احمدبن‌ ابي‌ الحسين‌ بن‌ بشر گرويدند و هر سهِ‌ آنان‌ ادّعاي‌ بابيّت‌ نمودند.




فصل سوم
دوران ظهور





بشارت عهدیین درباره ظهور حضرت ولی عصر A
اکنون قسمتی از کتب مهم ادیان دیگر را درباره حضرت ولی عصر (عج) می نگاریم تا معلوم شود که در این کتابها هم (اگر چه تحریف شده) از حظور حضرتش خبر داده است و آنهایی که عقیده به این کتابها دارند بدون تعصب قضاوت نمایند و از خواب غفلت بیدار گردند. این کتب بشارت از یک عصر درخشان و سعادت عمومی جهان می دهد که عالم انسانیت، حیات نوین یافته و نتیجه و هدف انبیای الهی و رجال برجسته وحی یکجا و به تمام معنا آشکار گردد و فرج و نصرت الهی با نهایت قدرت هویدا شود که گویی تمام پیامبران الهی به یکجا گرد آمده و آن چنان ایجاد انفجار و انقلاب روحانی و معنوی نموده اند که آمار دعوت و تربیت آنان همچون سیل جهان را پر کرده و سراسر کره مسکونی بشریت به زیر پرچم حق و عدالت گرد آمده و شر و فساد و انحراف و اختلاف عقاید و ادیان به کلّی از بین برود و آن زمان ظهور حضرت مهدی (عج) است.
بشارت کتاب باسک هندوها
در کتاب «باسک» که از کتب آسمانی هندوهاست گفته شده است : « دور دینی تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد، و حق و راستی با او باشد. و آنچه در دریا و زمین ها و کوهها پنهان باشد همه را به دست آورد و از آسمان ها و زمین و آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگتر کسی به دنیا نیامد.»
از روایت اسلامی هم آمده که :
«تخرج له الارض افالیذ کبدها» یعنی زمین، جگر و باطن خود را برای حضرت مهدی (عج) آشکار می کند و تمامی گنجهای عالم در دسترس حضرتش قرار گیرد. »
مژده کتاب دید
و در کتاب دید که از کتب آسمانی هندیان است گوید : «پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود آورد. و همه کس را از مومن و کافر بشناسد. و هر چه از خدا خواهد برآید.»
مژده کتاب انجیل متی
و در کتاب انجیل متی آیات 131، 34 و 31 حضرت را به عنوان فرزند انسان خوانده و در یکی از آنها آمده که «و چون فرزند انسان در جلال خود خواهد آمد با جمیع ملائکه مقدسه بر کرسی رهبری قرار خواهد گرفت. (31).» فرزند انسان کیست؟ برخلاف آنچه گروهی از علما و مفسرین انجیل پنداشته اند فرزند انسان که در آیات فوق، زمامدار و حامل پرچم سلطنت جهانی در آینده معرفی شده، حضرت مسیح (ع) نیست. زیرا از جملات «خواهد آمد، قرار خواهد گرفت» نزد او جمع خواهند گشت و ... روشن می شود که : شخص مورد بشارت مسیح، در عصر وی نبوده بلکه بعدا خواهد آمد بنابراین با اندکی تامل در بشارت فوق نتیجه گرفته می شود که مقصود از فرزند انسان شاخص ترین مولود عالم انسانی و عصاره عالم وجود حضرت «م ح م د» بن الحسن العسکری – علیه السلام – است که تمام ملل نزدش جمع می شود و زمام امور اجتماع را در کف کفایت خود گیرد. دربرخی از کتاب های مقدس نام حضرت به شکل زیر آمده :
صحف ابراهیم § صاحب، زبور داوود § قائم، دوهر§ بقیه الله، کندرال § صمصام الاکبر، زمزم زردتشت §سروش ایزد ، ار ماطس§ شما خیل ، تورات عبری § ماشع .

علائم ظهور
در زمینه ی علائم ظهور حضرت ولی عصر (عج) روایات متعددی وارد شده و علایم زیادی را به ما نشان می دهند که به برخی از آنها اشاره می کنیم : 1) صیحه ای در نیمه ماه رمضان 2) بیهوش و کر شدن هزاران نفر از صدای صیحه 3) خراب شدن بعضی از شهرها در آخرالزمان 4) بیرون آمدن یاران امام زمان از قبر 5) ظاهر شدن آب بر روی زمین در شهر قم 6) قومی که در شرق خروج می کنند 7) قم و کوفه جای امن هستند . 8) عجم شیر مردانی شجاع هستند. 9) وضع زنان در آخرالزمان 10) آرزوی مرگ کردن 11) سختی دینداری 12) جمع شدن در مساجد برای حرف دنیا زدن 13) کم شدن فقرا 14) خواندن قرآن با ساز و آواز 15) تنزل مردم در ایمان و اعتقادات 16) گرفتاری های متعدّد 17) عرب ها باعث فتنه های آخرالزمان می شوند.
که منظور از وضع زنان در آخر الزمان در کتاب علائم آمده است که : «هرگاه دیدید زنان را که
بالای سرشان را مانند کوهان شتر ساخته اند پس به آنان اعلام کنید که نمازشان پذیرفته نیست.»
یاران حضرت مهدی (عج)
صاحب منتخب التواریخ می نویسد : فاضل کامل شیخ فضل الله بن محمد باقر قاینی بیرجندی در کتاب مصابیح الاحزان فی اشراط قیام صاحب الزمان (عج) از کتاب «حجه» سید هاشم بحرانی نقل فرمود، و روایتش مفصل است و در آن روایت نام تمام 313 نفر و قبیله و بلد ایشان را ذکر کرده که مختصرا عبارتند از :
24 نفر از طالقان، 18 نفر از قم، 14 نفر از کوفه، 12 نفر از هرات، 12 نفر از مرو، 12 نفر از جرجان، 9 نفر از بیروت، 9 نفر از مداین، 8 نفر از نیشابور، 7 نفر از ری، 7 نفر از طبرستان، 6 نفر از یمن، 5 نفر از طوس، 5 نفر از تفلیس، 4 نفر از همدان، 4 نفر از دیلم، 4 نفر از سنجار، 4 نفر از فسطاط، 3 نفر از دمشق، 3 نفر از بصره، 3 نفر از سجستان، 3 نفر از رقه، 3 نفر از خابور، 2 نفر از مدینه، 2 نفر از قومس که سبزوار باشد و بقیه از سایر مناطق هستند.

ویژگی حکومتی امام زمان (عج)
آنچه را که ذیلاً می نگاریم از روایات معتبر استفاده می شود، که بطور فشرده ملاحظه می کنید :
1) قانون اساسی در حکومت امام زمان (عج) قرآن مجید است.
2) به تمام برنامه های قرآن عمل می شود و حکیمی معطل نمی ماند.
3) عدالت و امنیت را در سرتاسر جهان گسترش می دهد. که در این زمینه پیامبر می فرماید :« روز ظهور مهدی (عج)، ندا کنید که : ای مردم! امروز روز آزادی و عدالت است.»
4) درندگان رام می شوند و به کسی آسیب نمی رسانند.
5) عقل ها تکامل پیدا می کنند. امام باقر (ع) می فرمایند : وقتی امام عصر(عج) قیام نمایند دست رحمت و عنایت حق بر سر تمام بشر گذارده می شود. پس عقلها متمرکز و قوی می شود و افکار و تفکّرات کامل می شود.
6) زبان واحد بین المللی زبان عربی است که همه به آن آشنا می شوند .
7) بیماران شفا پیدا می کنند. حضرت امام باقر (ع) می فرمایند : هر کسی قائم ما را ببیند اگر بیمار باشد شفا پیدا می کند و اگر ضعیف باشد نیرومند می شود.
8) خیر و برکت فراوان و نعمت های بی پایان الهی که در اختیار مردمان زمان امام زمان (ع) قرار می گیرد.
عقیده ی علمای اهل سنت و شیعه در باره ی ظهور حضرت مهدی (عج) :
در کتب فریقین احادیث از موضوع ظهور حضرت مهدی (ع) بسیار و در نهایت کثرت است. شاید در کمتر مسأله از مسائل اسلامی، کثرت روایات به این حد باشد. اینک به چند نمونه از آرا و نظرات علمای اهل سنت و جماعت توجه کنید : سویدی در سبائک الذهب می گوید : «آنچه علما بر آن اتفاق دارند آن است که مهدی (عج) در پایان روزگار قیام فرماید و زمین را پر از عدل و داد کند و احادیث راجع به ظهور او بسیار است.»
ابن ابی الحدید می گوید : «اتفاق جمیع مسلمین بر این است که دنیا و تکلیف به پایان نمی رسد مگر بعد از ظهور حضرت مهدی (عج)» ابوعبدالله فقیه محمد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان در آخر باب 20 نوشته که : «بدرستی که مهدی(ع) فرزند حسن عسگری (ع)است، او از زمان غیبت تا کنون زنده و موجود و باقی است، و بقای او امتناعی و شکی ندارد به دلیل بقای عیسی و خضر و الیاس (علیهم السّلام)»
دیدگاه شیخ طوسی درباره امام زمان (عج)
شیخ طوسی از بزرگان علمای شیعه (متوفی 460 ه . ق) نیز امام زمان (عج) را وارث علوم انبیا و اولیا دانسته و پیرامون علم حضرت، به زمان ظهور خویش در کتاب مهم و معتبر خویش «الغیبه» که مورد توجه علمای شیعه و از کتب مرجع می باشد چنین می گوید :
خداوند متعال امام زمان (عج) را از زمان غیبت و پایان غیبت توسط پیامبر اکرم (ص) و آباء طاهرینش -امامان معصوم (ع)- آگاه نمود و اما زمان ظهور از ما مخفی شده به خاطر مصالحی که در آن است، ولی حضرت مهدی (عج) عالم و آگاه به آن زمان است و به ظن و گمان مراجعه نمی کند .

لزوم تشکیل حکومت جهانی از نگاه دانشمندان غربی
از زمانهای کهن تا به امروز تشکیل یک حکومت جهانی از آرزوهای پیامبران و فلاسفه و دانش مندان و سیاستمداران و پیروان مذاهب مختلف جهان بوده است. امروزه نیز تقریبا فلاسفه و اندیشمندان، تنها علاج مشکلات بشری و تنها راه جلوگیری از جنگ و تثبیت صلح را تشکیل یک حکومت جهانی می دانند : «انیشتین» دانشمند و ریاضیدان بزرگ معتقد بود که «ملل جهان از هر نژاد و رنگی که باشند می توانند و باید زیر یک پرچم واحد در صلح و برا بری و برادری زندگی کنند.» و به عقیده ی وی مردم جهان یکی از دو راه را باید انتخاب کنند :
1) یک حکومت جهانی با کنترل بین المللی، انرژی اتمی تشکیل دهند. 2) حکومتهای ملی جداگانه هم چنان باقی ماند و منجر به انهدام تمدن بشری گردد و برتراندراسل دانشمند و فیلسوف مشهور انگلستانی همانند انیشتین به شدّت از لزوم تشکیل حکومت واحد جهانی دفاع کرده است. و انجام ندادن این کار را مساوی با انهدام بشری دانسته است.
تحریف اتفاقات ظهور توسط ادیان دست خورده
صخره بیت ا لمقدس
پس از بیان جرایم سفیانی و اجازه ظهور قائم (عج) از سوی خدا در این خطبه آمده است : سپس خبرش در همه جا پراکنده می شود جبرئیل بر صخره ی بیت المقدس فرود می آید و در میان مردم فریاد می کشد که : حق آمد و باطل رفت. همانا باطل رفتنی است. ما نمی دانیم چرا بر صخره بیت المقدس فرود می آید که قبله ی یهود است و نه بر روی کعبه که مقدس ترین مکان بر روی کره ی زمین است.
عیسی و دجال
در خطبه ، خطبه البیان-که خطبه ای کذب و دست خورده است- آمده است که پس از نمازگزاردن عیسی به امامت امام مهدی (عج) ، امام (عج) او را برای کشتن دجال به جای خویش می گمارد و سپس متوجه سرزمین حجاز می شود عیسی در عقبه قرشا به او می رسد فریادی بر سرش می کشد و به دنبال آن ضربتی بر او وارد می کند که دجال چنان آب می شود که قلع و مس در آتش . این برخلاف اعتقاد شیعه است زیرا شیعه معتقد است امام مهدی (عج) دجال را می کشد بدین ترتیب معلوم می شود که این عقیده از طرف اهل کتاب و خصوصا از مسیحیان به آنان رسیده است، انجیل تحریف شده این عقیده را چندین بار بیان کرده است.
عیسی و دفن امام مهدی (عج)
در خطبه البیان آمده که پس از آن که مهدی(ع) می میرد ، عیسی بن مریم او را در مدینه در نزدیکی جدش دفن می کند می گوییم آنچه که در روایت ها ی شیعه آمده است می رساند که امام حسین (ع)، مهدی (عج) را دفن می کند. مرحوم حر عاملی می گوید : «پیش از این روایات زیادی گذشت که امام حسین (ع) رجعت می کند و مهدی (عج) غسل می دهد حنوط می کند، کفن می کند، وبه محل قبرش می برد و در لحد می گذارد. » این روایات مطالب مربوط به غسل و دفن امام مهدی (عج) توسط عیسی بن مریم را تکذیب می کند.
میراث یهود
در خطبه ی البیان آمده است که : مهدی (ع) به بیت المقدس می رود، تابوت سکینه ، انگشتر سلیمان بن داوود و الواحی را که بر موسی نازل شد، از زیر خاک در می آورد ...
ما نمی دانیم چرا با این همه تاکید بر مسائلی که به نحوی از میراث بنی اسرائیل است، حتی اشاره به بیرون آوردن انجیل هم نمی کنند. گویا انجیل از کتابهای آسمانی رسمی نیست و یا با صحف ابراهیم و یا چیز دیگری که در آن اشاره ای به مقدسات، میراث و تاریخ یهود نباشد، نمی پردازند.
در روایات شیعه تاکید زیادی در محل حکومت امام زمان(ع) است . در بحارالانوار آمده که مرکز حکومت حضرت مهدی (عج) کوفه و محکمه اش مسجد جامع آن و بیت المال او و جایی که در آن غنایم مسلمین را تقسیم می کند مسجد سهله است. مفضل عرض کرد : ای سرور من تمامی مومنان در کوفه هستند؟ فرمود : آری به خدا سوگند ... ؟!
کوفه و تخت سلیمان
در خطبه البیان آمده است، پس از بیان اشخاصی که امام مهدی (عج) آنان را بکار می گمارد، می گوید از مکه بسوی کوفه حرکت می کند، و بر تخت سلیمان پیامبر فرود می آید و پرنده از سرش آویزان می کند و انگشتر عظیم سلیمان را به انگشت و عصای موسی را به دست راست، و همنشین اوست روح الامین و عیسی بن مریم.
در این باره می گوییم :
1) ما نمی دانیم تخت سلیمان چه ارتباطی به کوفه دارد. آیا تخت سلیمان پیامبر در کوفه است و یا آنگونه که یهودیان می پندارند در بیت المقدس ؟؟
2) ما نه در مورد انگشتر سلیمان نبی چیزی می دانیم و نه اینکه چه سری در تخت سلیمان است و یا اینکه چگونه پرنده را از سرش آویزان می کند یا عصای موسی را در دست می گیرد آیا هدفی جز فعال کردن نقش مقدسات یهودی و تجسم آن در عقاید مسلمانان دارد؟؟!

شمشير حضرت مهدی ( ع )
شمشير مهدی(ع) ، سيف الله و سيف الله المنتقم است . شمشيری است خدائی ،شمشيری است انتقام گيرنده از ستمگران و مستکبران . اما بر سر ضعيفان و مستضعفان رحمت مي بارد و آنها را مي نوازد . پيامبران و امامان و اولياء حق آمدند و آنچه لازمه پند دادن بود بجای آوردند . بسياری از مردم نشنيدند و راه باطل خود را رفتند و حتی اولياء حق را زهر خوراندند و کشتند . از روايات شگفت انگيزی که در مورد حضرت مهدی ( ع ) آمده است ، خبری است که از حضرت امام محمد باقر ( ع ) نقل شده ، مربوط است به 1290سال قبل . در اين روايت حضرت باقر ( ع ) مي گويند : « مهدی ، بر مرکبهای پر صدايی ، که آتش و نور در آنها تعبيه شده است ، سوار مي شود و به آسمانها ، همه آسمانها سفر مي کند » . و نيز در روايت امام محمد باقر ( ع ) گفته شده است که بيشتر آسمانها ، آباد و محل سکونت است . البته اين آسمان شناسی اسلامی ، که از مکتب ائمه طاهرين ( ع ) استفاده مي شود ، ربطی به آسمان شناسی يونانی و هيئت بطلميوسی ندارد ... و هر چه در آسمان شناسی يونانی ، محدود بودن فلک ها و آسمانها و ستارگان مطرح است ، در آسمان شناسی اسلامی ، سخن از وسعت و ابعاد بزرگ است و ستارگان بيشمار و قمرها و منظومه های فراوان . و گفتن چنين مطالبی از طرف پيامبر اکرم ( ص ) و امام باقر ( ع ) جز از راه ارتباط با عالم غيب و علم خدائی امکان نداشته است .

شهادت حضرت مهدی (عج)
در ميان عالمان و محدثان شيعه ، اين سخن پيامبر شهرت دارد كه فرمود:
خلافت و جانشينى مرا، يازده امام از نسل على و فاطمه به عهده خواهند گرفت . و از ما نيست جز اينكه بوسيله سم (خيانت) يا شمشير بيداد، در راه حق و عدالت به شهادت خواهد رسيد.
و در روا یتی آمده است که پس از ظهور امام مهدى عليه السلام و گذشتن هفتاد سال از حكومت عادلانه و پربركت او و سرشار ساختن زمين و زمان از عدل و داد، پايان زندگى سراسر افتخار او بسر مى رسد. و زنى تبهكار ازبنى تميم كه بسان مردان مو بر چهره دارد، روزى به هنگام عبور آن حضرت از كوچه با افكندن تخته سنگى از پشت بام ، او را به شهادت مى رساند. و حضرت حسين عليه السلام پس از رجعت به دنيا به همراه ديگر امامان نور عليهم لسلام پیکر ایشان را دفن می کنند اما این روایت سند محکمی ندارد ، بنابراين چگونگى رحلت آن گرامى را تنها خدا مى داند و بس .

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

دیدگاه ها(0)

دیدگاه خود را ثبت کنید: