مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:بهبود عملکرد کبد با مصرف 13 ماده غذایی

۱۳۹۵/۱۰/۲۳ 4 بازدید




سلامانه : کبد سالم نقش مهمی در رفع مسائل گوارشی و بهبود تنظیم سطح قند خون دارد.


به گزارش آوای سلامت ،در عوض سمی شدن کبد منجر به بیماری های التهابی از قبیل دیابت، ورم مفاصل، فشار خون بالا و بیماری های خود ایمنی خواهد شد. عدم تعادل هورمونی ناشی از عملکرد نامطلوب کبد منجر به سردرد، نوسانات خلقی، و افسردگی نیز می شود. در این میان برخی مواد غذایی به بهبود این عضو کلیدی بدن کمک می کند:


گشنیز: مصرف گشنیز برای کاهش خطر ابتلا به کبد چرب در دیابتی ها و افراد چاق موثر است. ضمن این که منجر به کاهش تری گلیسرید و ال دی ال و افزایش اچ دی ال یا همان کلسترول خوب خون می شود.


کنگر فرنگی: دو ماده غذایی یافت شده در کنگر فرنگی از قبیل سینارین و سیلیمارین برای تغذیه کبد، افزایش تولید صفرا و جلوگیری از سنگ کیسه صفرا مهم است.


روغن زیتون: سرشار از فنول است؛ ترکیبات ضد التهابی آن شبیه ترکیبات انواع توت ها و سیب است. مصرف روزانه روغن زیتون از کبد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.


زنجبیل: ضد التهاب و ضد ویروس است و خواص ضد میکروبی دارد. مصرف زنجبیل به کبد در سم زدایی از بدن کمک می کند، منجر به بهبود گردش خون می شود، و کلسترول خون را به میزان 30 درصد کاهش می دهد.


کلم ها: انواع کلم ها حاوی مواد مغذی گیاهی از جمله فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، سولفوران، ایندول برای کمک به عملکرد کبد و خنثی کردن مواد شیمیایی و آفت کش ها، و مواد سرطان زا هستند.


سبزیجات تیره رنگ: این نوع سبزیجات حاوی سطوح بالایی از گوگرد برای پشتیبانی کبد در فرایند سم زدایی هستند. ضمن این که به کبد در خنثی کردن رادیکال های آزاد و دیگر مواد شیمیایی سمی کمک می کنند.


دانه ها، آجیل، حبوبات و غلات: مواد غذایی دارای نمایه گلیسمی پایین، یعنی موادی که مصرف آن‌ ها قند خون را به میزان کمتری افزایش می‌ دهد، می ‌تواند برای بیماران کبدی مناسب باشد. در حالی مواد غذایی با نمایه گلیسمی بالا نظیر نان ‌ها و مواد غذایی تهیه ‌شده از آرد سفید، مواد غذایی شکری و شیرین، و نیز برنج و سیب‌ زمینی، بعد از هضم و جذب، میزان بالایی از قند ساده یعنی گلوکز را به بدن ارائه می‌ دهند. این مقادیر بالای قند طی مراحلی به چربی تری گلیسیرید تبدیل شده و در کبد و سایر اعضا تجمع می ‌یابد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف مواد غذایی دارای نمایه گلیسمی بالا می ‌تواند به تشدید کبد چرب منجر شود. این در حالی است که غلات کامل و فراوری نشده، نظیر گندم کامل، چاودار، جو دو سر و جو به دلیل دارا بودن فیبر بالا ضمن تنظیم قند خون و کاهش فشار کبدی، به دلیل دارا بودن فیبر بالا در کنترل اشتها و کاهش وزن نیز بسیار کمک‌ کننده خواهند بود.


سیر: خانواده پیاز از قبیل سیر، موسیر، تره فرنگی و ... حاوی ترکیبات گوگرد برای پشتیبانی از کبد در تولید گلوتاتیون هستند که منجر به حذف و خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن می شود.


تخم مرغ: با بالاترین میزان پروتئین، شامل هشت اسید آمینه ضروری است. کبد نیاز به این اسید آمینه ها برای انجام فرایند سم زدایی دارد. کولین ماده موجود در تخم مرغ ست که یک کوآنزیم مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن محسوب می شود. کولین در زرده تخم مرغ موجود است و منجر به محافظت از کبد هنگام سم زدایی بدن از فلزات سنگین می شود.


قارچ: حاوی مواد مغذی قابل توجه برای حمایت از سیستم ایمنی بدن است ضمن این که آنتی اکسیدانی قدرتمند به نام ارگوتیونین دارد که منجر به خنثی کردن رادیکال های آزاد می شود.


انواع توت ها: زغال اخته، توت فرنگی، تمشک، و ... حاوی ترکیبات گیاهی برای کمک به کبد هستند تا از بدن در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت کند. آنتوسیانین و پلی فنول های موجود در انواع توت ها در مهار تکثیر سلول های سرطانی در کبد موثر است.


سیب: مانند توت ها، سرشار از ترکیبات فنلی قدرتمند از جمله فلاونوئیدها است که می تواند با بیماریهای التهابی مبارزه کند. سیب همچنین حاوی پکتین است؛ یک نوع فیبر محلول برای از بین بردن مسمومیت.


آووکادو: یک منبع حیاتی از چربی های اشباع نشده و غنی از اسید اولئیک است. آووکادو همچنین حاوی گلوتاتیون است؛ ماده مغذی ضروری برای سلامت کبد.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

سلامت:پیامدهای ناآگاهی‌های جنسی

اخبار سلامت:روباتهای خوردنی به بدن دارو می رسانند

اخبار سلامت:پزشکان آمریکایی از شرکت های داروسازی پول می گیرند

اخبار سلامت:نحوه کنترل سندروم متابولیک

اخبار سلامت:ضرورت غربالگری زودهنگام در افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان روده

اخبار سلامت:معرفی ۱۲ هزار و ۹۵۲ مرکز غیر بهداشتی به مراجع قضائی

اخبار سلامت:مسمومیت غذایی در مسافرت را جدی بگیرید

اخبار سلامت:فعالیت منظم ورزشی در کاهش التهاب بدن تاثیر دارد

اخبار سلامت:۳۸۰ بازدید تیم نظارتی از اورژانس بیمارستان ها

اخبار سلامت:جمع‌آوری بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته

اخبار سلامت:پشت پرده مفهوم متابولیسم

اخبار سلامت:غیرفعال کردن بخشی از مغز با استفاده از جی پی اس

اخبار سلامت:نیروهای اورژانس ۵۱ هزار ماموریت انجام دادند

اخبار سلامت:سرنوشت طرح تحول سلامت در دولت آینده

اخبار سلامت:مراقب سلامت غذاهای بین راهی باشید/دوغ کم نمک و بدون گاز بخورید

سلامت:نشانه‌های پنهان که از بروز مشکل در کلیه حکایت دارند

اخبار سلامت:انجام ۸۲۳ هزار بازرسی بهداشتی/معدوم سازی ۱۲۰۰تن موادغذایی فاسد

اخبار سلامت:معرفی ۳۷۲ مرکز متخلف عرضه مواد غذایی به مراجع قضایی

سلامت:اقدامات اولیه پس از نیش یا گزیدگی حشرات در سفر

سلامت:پس از تشخیص سرطان انجام این کارها ممنوع

پزشکی:برای داشتن کبدی سالم از کدام مواد غذایی استفاده کنیم

پزشکی:مقابله با قوز کمر با روش های موثر

پزشکی:علائم و درمان عفونت ریه چیست؟

پزشکی:خوردن ماهی و کوکو سبزی در شب عید چه حکایتی دارد!

پزشکی:چگونه از وجود حشرات چندش آور در هتل ها با خبر شویم؟

پزشکی:دلیل حمله قلبی در ورزشکاران حرفه ای چیست؟

پزشکی:سه بریتانیایی برنده جایزه یک میلیون یورویی پژوهش مغز شدند

پزشکی:برای بهبود گوش و چشم کدام مواد غذایی مفید هستند؟

پزشکی:میزان ویتامین سبزی خام بیشتر است یا پخته؟

پزشکی:سرکه انگور طبیعی، چه خاصیت هایی دارد؟

پزشکی:4 رمز ضد پیری برای سلول های بدن شما

پزشکی:عوارض و علائم یائسگی چیست؟

پزشکی:برگ درخت انگور یا برگ مو چه خواصی دارد؟

پزشکی:3 توصیه برای پیاده روی بهتر

پزشکی:روش های تغذیه ای موثر برای سرطان ریه

پزشکی:بهترین رژیم غذایی برای افراد با کلسترول بالا

پزشکی:بهترین مواد غذایی برای پاکسازی معده

پزشکی:موثرترین روش ها برای درمان افتادگی پوست صورت

پزشکی:مهمترین و بیشترین علت سیروز کبدی در ایران چیست؟

پزشکی:راه های رسیدن به ارگاسم چندگانه در رابطه جنسی