مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:ترک سیگار بدون افزایش وزن

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 8 بازدید




سلامانه : بیشتر افرادی که تصمیم می گیرند سیگار را ترک کنند، از افزایش وزن بیم دارند. درواقع برخی افراد سیگار می‌کشند تا وزن کم کنند. نتیجه بررسی های اخیر نشان می دهد 53 درصد افراد سیگاری پس از ترک سیگار دچار اضافه وزن می شوند. 8 درصد افراد در سال اول ترک کردن 4 تا 7 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند.


به گزارش روزنامه خراسان، همچنین محققان دریافتند، افرادی که نگران اضافه وزن هستند، کمتر به ترک سیگار فکر می کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید راهکارهایی وجود دارد که با اتخاذ آن ها می توانید در کنار ترک سیگار، وزنتان را نیز کنترل کنید.



ترک سیگار مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید. 12 ساعت پس از ترک سیگار، سطح مونواکسید کربن درخون به حد طبیعی می رسد، درعرض دو هفته عمل گردش خون و عملکرد ریه بهبود پیدا می‌کند و طی یک هفته خطر بروز بیماری قلبی به نصف آنچه هنگام سیگار کشیدن بود، کاهش پیدا می‌کند.



در ادامه به راهکارهایی برای غلبه بر افزایش وزن اشاره می شود:
کنترل حجم وعده غذایی
مصرف سیگار پرزچشایی را ضعیف می‌کند و حس بویایی را ازبین می‌برد. پس از ترک و بازگشت حس چشایی، برای فرد غذا طعم جدیدی پیدا خواهد کرد و کنترل حجم غذای مصرفی کمی سخت می‌شود. اما درصورت انتخاب درست بزرگ بودن پرس غذا لزوماً به معنی بالا بودن کالری نیست.
به‌عنوان‌مثال 3 و نیم فنجان ذرت بوداده، 140 کالری دارد، درحالی‌که 11 عدد چیپس، دارای 160 کالری است. برای ناهار دو فنجان سبزی برگدار که 30 کالری دارد، کمی روغن‌زیتون، سرکه بالزامیک همراه با پروتئین بدون چربی و مقدار کمی پا ستا، یا پیاز، گوجه‌فرنگی، قارچ ، فلفل دلمه‌ای (هرکدام یک‌ چهارم پیمانه) را درکمی روغن‌ زیتون و سیر تفت دهید و با نصف پیمانه برنج قهوه‌ای و پروتئین بدون چربی میل کنید. پروتئین می‌تواند متشکل از نصف پیمانه لوبیا سفید، میگو یا مرغ تکه شده باشد.



انتخاب تنقلات سالم
پس از ترک کردن سیگار، افراد به ریزه ‌خواری روی می آورند و در واقع این عادت را جایگزین عادت سیگار کشیدن می کنند. اما در این شرایط احتمال مصرف تنقلات غیرسالم و پرکالری بیشتر می شود. بنابراین خوراکی هایی مثل سبزی‌های کم‌کالری و سرشار از آب مانند خیار را جایگزین کنید. هرفنجان خیار 16 کالری،ترب 19 کالری، گوجه ‌فرنگی گیلاسی، کلم برو کلی و کرفس 30 کالری دارد. برای مشغول نگه‌داشتن دست ودهان ، میوه تازه و مرکبات را که نیاز به پوست کندن دارد، به برنامه خود اضافه کنید.



مصرف غذاهای سالم
سیگار اشتها را کور می‌کند و ترک آن اشتها را افزایش می دهد. خوشبختانه برخی انواع مواد غذایی هم می‌تواند این تاثیر را خنثی کند. به‌عنوان‌ مثال چربی‌های مفید مانند مغز میوه ، تخمه ، زیتون و آواکادو احساس سیری ایجاد می کند و تخلیه معده را کندترمی‌کند. بنابراین روغن نارگیل وکره مغزها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.



به‌ طورطبیعی سوخت‌ وساز بدن را بالا ببرید
سیگار کشیدن کمی سوخت ‌وساز بدن را بالا می‌برد بنابراین هنگامی که آن را ترک می کنید باید میزان سوخت‌وساز بدن را به حداکثر برسانید.این روش ها می تواند شامل، افزایش آب مصرفی، چای سبز، افزودن انواع ادویه مانند زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه ، سیر و پوست مرکبات به غذاباشد.



فعالیت خود را بیشتر کنید
علاوه بر سوزاندن کالری ، ورزش نیز هوس سیگارکشیدن شما را برطرف می کند. ورزشی را انتخاب کنید که ضربان قلب را افزایش می دهد.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

سلامتی:کمتر از نصف سالمندان دچار شکستگی لگن به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند

سلامتی:نرخ بالای مصرف قرص‌های ضد افسردگی پس از ابتلا به سرطان

سلامتی:هشدار سازمان غذا و داروی امریکا راجع به مکمل‌های تستوسترونی

سلامتی:علت بوی بد سیر چیست و چطور از آن خلاص شویم؟

سلامتی:بهترین منابع غیرلبنی غنی از کلسیم را بشناسید

سلامتی:چطور از آکنه و عوارض آن رها شویم؟

سلامتی:چطور استرس را با دور شدن ازپرخوری احساسی از بین ببریم؟

سلامتی:چطور سرماخوردگی‌های معمولی را تشخیص دهیم؟

سلامتی:واقعیت‌های اساسی درباره مصرف نمک!

سلامتی:راههای سریع و آسان پاک کردن لکه‌ها و جرم‌ها از سطوح خانه

سلامتی:از خوردن لوبیا لذت ببرید

سلامتی:آنتی اکسیدان بخورید

سلامتی:آیا عصبی و هیجان زده هستید؟

سلامتی:حفظ وضعیت مناسب هنگام ورزش کردن با استپ

سلامتی:به فرزندان خود غذاهای استخوان ساز بدهید

سلامتی:در هوای سرد مراقب کودکان باشید

سلامتی:درد گردن را اینگونه کنترل کنید

سلامتی:راهنمایی برای کاهش خطر بیماری قلبی

سلامتی:توصیه‌هایی برای کنارآمدن با بیماری TMJ

سلامتی:مقصر اصلی لکه دار شدن دندان چیست؟

پزشکی:راه حل های درمانی برای بیضه پایین نیامده

پزشکی:مزایای نوشیدن یک لیوان شیر

پزشکی:درمان عفونت قارچی پای ورزشکار

پزشکی:در صورت خیانت به همسرتان باید این عواقب ناگوار را بپذیرید

پزشکی:زوج ها بخوانند! نکاتی مهم تر از نان شب برای زندگی موفق

پزشکی:چگونه شک هایم را درباره همسرم از بین ببرم؟

پزشکی:علل کوتاه بودن عمر مردان نسبت به زنان چیست؟

پزشکی:خطر مرگ به وسیله بیماری های قلبی برای مردان ایرانی

پزشکی:پیامد های ناگوار تنبیه بدنی بر آینده کودکان

پزشکی:عوارض هوای آلوده به اندازه کشیدن 10 نخ سیگار در روز است

پزشکی:ورزش نکردن باعث پیری زودرس در زنان می شود!

پزشکی:مناسب ترین رژیم غذایی برای کودکان کدام است؟

پزشکی:با رعایت این نکات مدیریتی موفق و کارآمد داشته باشید

زیبایی:با لب های ترک دار دیگر زیبا نیستید!

پزشکی:این سنگ را میتوان خورد

پزشکی:ورزش بی درد با این 7 توصیه

پزشکی:مهم ترین دلایل خروپف کردن و راه درمان آن

پزشکی:بهترین غذاها برای داشتن تناسب اندام

پزشکی:بیماری ناباروری را در مردان جدی بگیریم

پزشکی:خواب رفتن مدام دست و پاها چه دلایلی دارد