مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:ترک سیگار بدون افزایش وزن

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 4 بازدید




سلامانه : بیشتر افرادی که تصمیم می گیرند سیگار را ترک کنند، از افزایش وزن بیم دارند. درواقع برخی افراد سیگار می‌کشند تا وزن کم کنند. نتیجه بررسی های اخیر نشان می دهد 53 درصد افراد سیگاری پس از ترک سیگار دچار اضافه وزن می شوند. 8 درصد افراد در سال اول ترک کردن 4 تا 7 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند.


به گزارش روزنامه خراسان، همچنین محققان دریافتند، افرادی که نگران اضافه وزن هستند، کمتر به ترک سیگار فکر می کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید راهکارهایی وجود دارد که با اتخاذ آن ها می توانید در کنار ترک سیگار، وزنتان را نیز کنترل کنید.



ترک سیگار مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید. 12 ساعت پس از ترک سیگار، سطح مونواکسید کربن درخون به حد طبیعی می رسد، درعرض دو هفته عمل گردش خون و عملکرد ریه بهبود پیدا می‌کند و طی یک هفته خطر بروز بیماری قلبی به نصف آنچه هنگام سیگار کشیدن بود، کاهش پیدا می‌کند.



در ادامه به راهکارهایی برای غلبه بر افزایش وزن اشاره می شود:
کنترل حجم وعده غذایی
مصرف سیگار پرزچشایی را ضعیف می‌کند و حس بویایی را ازبین می‌برد. پس از ترک و بازگشت حس چشایی، برای فرد غذا طعم جدیدی پیدا خواهد کرد و کنترل حجم غذای مصرفی کمی سخت می‌شود. اما درصورت انتخاب درست بزرگ بودن پرس غذا لزوماً به معنی بالا بودن کالری نیست.
به‌عنوان‌مثال 3 و نیم فنجان ذرت بوداده، 140 کالری دارد، درحالی‌که 11 عدد چیپس، دارای 160 کالری است. برای ناهار دو فنجان سبزی برگدار که 30 کالری دارد، کمی روغن‌زیتون، سرکه بالزامیک همراه با پروتئین بدون چربی و مقدار کمی پا ستا، یا پیاز، گوجه‌فرنگی، قارچ ، فلفل دلمه‌ای (هرکدام یک‌ چهارم پیمانه) را درکمی روغن‌ زیتون و سیر تفت دهید و با نصف پیمانه برنج قهوه‌ای و پروتئین بدون چربی میل کنید. پروتئین می‌تواند متشکل از نصف پیمانه لوبیا سفید، میگو یا مرغ تکه شده باشد.



انتخاب تنقلات سالم
پس از ترک کردن سیگار، افراد به ریزه ‌خواری روی می آورند و در واقع این عادت را جایگزین عادت سیگار کشیدن می کنند. اما در این شرایط احتمال مصرف تنقلات غیرسالم و پرکالری بیشتر می شود. بنابراین خوراکی هایی مثل سبزی‌های کم‌کالری و سرشار از آب مانند خیار را جایگزین کنید. هرفنجان خیار 16 کالری،ترب 19 کالری، گوجه ‌فرنگی گیلاسی، کلم برو کلی و کرفس 30 کالری دارد. برای مشغول نگه‌داشتن دست ودهان ، میوه تازه و مرکبات را که نیاز به پوست کندن دارد، به برنامه خود اضافه کنید.



مصرف غذاهای سالم
سیگار اشتها را کور می‌کند و ترک آن اشتها را افزایش می دهد. خوشبختانه برخی انواع مواد غذایی هم می‌تواند این تاثیر را خنثی کند. به‌عنوان‌ مثال چربی‌های مفید مانند مغز میوه ، تخمه ، زیتون و آواکادو احساس سیری ایجاد می کند و تخلیه معده را کندترمی‌کند. بنابراین روغن نارگیل وکره مغزها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.



به‌ طورطبیعی سوخت‌ وساز بدن را بالا ببرید
سیگار کشیدن کمی سوخت ‌وساز بدن را بالا می‌برد بنابراین هنگامی که آن را ترک می کنید باید میزان سوخت‌وساز بدن را به حداکثر برسانید.این روش ها می تواند شامل، افزایش آب مصرفی، چای سبز، افزودن انواع ادویه مانند زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه ، سیر و پوست مرکبات به غذاباشد.



فعالیت خود را بیشتر کنید
علاوه بر سوزاندن کالری ، ورزش نیز هوس سیگارکشیدن شما را برطرف می کند. ورزشی را انتخاب کنید که ضربان قلب را افزایش می دهد.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

اخبار سلامت:حضور تیم سلامت روان در محل حادثه پلاسکو

اخبار سلامت:شکستگی های ناگهانی استخوان ها از عوارض دوران یائسگی

اخبار سلامت:استقبال از مراجعه مردم برای اهدای خون در پی حادثه "پلاسکو"

اخبار سلامت:شنبه طرح ترافیک فروخته نمی شود

اخبار سلامت:آشنایی با مواد مغذی که کمبود آن‌ها باعث افسردگی می‌شود

اخبار سلامت:جدیدترین اسامی مصدومان حادثه پلاسکو

اخبار سلامت:آشنایی با مواد غذایی که سیاهی دور چشم را برطرف می‌کند

سلامتی:تکذیب خبر تماس از زیر آوار/آتش نشانی: هیچ آتش نشانی از زیر آوار تماس نداشته است

سلامتی:روایت معاون امنیتی استانداری تهران از علت اصلی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو

سلامتی:مردم از انتشار تصاویر دلخراش حادثه پلاسکو خودداری کنند/ آخرین وضعیت مصدومان بستری در بیمارستان سینا

اخبار سلامت:وضعیت مصدومان حادثه پلاسکو/اقدامات درمانی و بهداشتی در محل

سلامتی:اسامی فرآورده های آرایشی و بهداشتی غیرمجاز

سلامتی:ارتباط سکته مغزی ناقص با زوال عقل

سلامتی:برای حفظ سلامت دندان‌ها از این خوراکی‌ها پرهیز کنید

سلامتی:مصرف «پنیر» برای صبحانه مانع فعّالیت مغزی کامل/ «مربای بِه و بالنگ» بهترین صبحانه‌

سلامتی:برجام 700 میلیون دلار به سلامت مردم کمک کرد/کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی خارجی

سلامتی:بهترین غذاهای ضد چروک پوست

سلامتی:با این غذا فرزندتان هرکول می‌شود + دستورالعمل

سلامتی:چرا میل جنسی کم می‌شود؟

سلامتی:پلاسکو کامل فروریخت/ آتش‌نشانان گرفتار شدند/ نشت گاز در محل حادثه

پزشکی:مصرف سبوس خطر ابتلا به سرطان روده و گوارش را کاهش می دهد

پزشکی:ارتباط با این افراد آرامش را از شما می گیرد

پزشکی:چه عاملی موجب مرگ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی شد

پزشکی:دور بازو و طول عمر چه ارتباطی با هم دارند؟

پزشکی:ارتباط میان ظاهر بدن و اتفاقات داخل بدن را بدانیم

پزشکی:استفاده از تخم کتان برای تولید داروی بیماری های قلبی

پزشکی:اگر یبوست مزمن دارید این نوع طب سنتی راحت تان میکند

پزشکی:چای سبز و زردچوبه،2 گیاه دارویی ضد سرطان

پزشکی:سرطان در کمین افرادی است که استرس شغلی دارند

پزشکی:سگی که چاقوی 20 سانتی متری را بلعید!

پزشکی:معمای شگفت انگیز پیدایش انسان

پزشکی:خواص کرفس برای کودکان و زمان شروع مصرف آن

پزشکی:مزه دار کردن سالاد با چاشنی های کم کالری

پزشکی:پیشنهادات تغذیه ای برای رهایی از سوء هاضمه

پزشکی:بستنی های مفید و مقوی برای کودکان

پزشکی:ساختمان پلاسکو آتش نشانان را بلعید

پزشکی:جراحی های باریاتریک

پزشکی:کنترل جنین با این ابزار پوشیدنی هوشمند

پزشکی:معرفی بهترین نوع نان

پزشکی:زمان آغاز توزیع شیر رایگان در مدارس