مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:ترک سیگار بدون افزایش وزن

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 13 بازدید




سلامانه : بیشتر افرادی که تصمیم می گیرند سیگار را ترک کنند، از افزایش وزن بیم دارند. درواقع برخی افراد سیگار می‌کشند تا وزن کم کنند. نتیجه بررسی های اخیر نشان می دهد 53 درصد افراد سیگاری پس از ترک سیگار دچار اضافه وزن می شوند. 8 درصد افراد در سال اول ترک کردن 4 تا 7 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند.


به گزارش روزنامه خراسان، همچنین محققان دریافتند، افرادی که نگران اضافه وزن هستند، کمتر به ترک سیگار فکر می کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید راهکارهایی وجود دارد که با اتخاذ آن ها می توانید در کنار ترک سیگار، وزنتان را نیز کنترل کنید.



ترک سیگار مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید. 12 ساعت پس از ترک سیگار، سطح مونواکسید کربن درخون به حد طبیعی می رسد، درعرض دو هفته عمل گردش خون و عملکرد ریه بهبود پیدا می‌کند و طی یک هفته خطر بروز بیماری قلبی به نصف آنچه هنگام سیگار کشیدن بود، کاهش پیدا می‌کند.



در ادامه به راهکارهایی برای غلبه بر افزایش وزن اشاره می شود:
کنترل حجم وعده غذایی
مصرف سیگار پرزچشایی را ضعیف می‌کند و حس بویایی را ازبین می‌برد. پس از ترک و بازگشت حس چشایی، برای فرد غذا طعم جدیدی پیدا خواهد کرد و کنترل حجم غذای مصرفی کمی سخت می‌شود. اما درصورت انتخاب درست بزرگ بودن پرس غذا لزوماً به معنی بالا بودن کالری نیست.
به‌عنوان‌مثال 3 و نیم فنجان ذرت بوداده، 140 کالری دارد، درحالی‌که 11 عدد چیپس، دارای 160 کالری است. برای ناهار دو فنجان سبزی برگدار که 30 کالری دارد، کمی روغن‌زیتون، سرکه بالزامیک همراه با پروتئین بدون چربی و مقدار کمی پا ستا، یا پیاز، گوجه‌فرنگی، قارچ ، فلفل دلمه‌ای (هرکدام یک‌ چهارم پیمانه) را درکمی روغن‌ زیتون و سیر تفت دهید و با نصف پیمانه برنج قهوه‌ای و پروتئین بدون چربی میل کنید. پروتئین می‌تواند متشکل از نصف پیمانه لوبیا سفید، میگو یا مرغ تکه شده باشد.



انتخاب تنقلات سالم
پس از ترک کردن سیگار، افراد به ریزه ‌خواری روی می آورند و در واقع این عادت را جایگزین عادت سیگار کشیدن می کنند. اما در این شرایط احتمال مصرف تنقلات غیرسالم و پرکالری بیشتر می شود. بنابراین خوراکی هایی مثل سبزی‌های کم‌کالری و سرشار از آب مانند خیار را جایگزین کنید. هرفنجان خیار 16 کالری،ترب 19 کالری، گوجه ‌فرنگی گیلاسی، کلم برو کلی و کرفس 30 کالری دارد. برای مشغول نگه‌داشتن دست ودهان ، میوه تازه و مرکبات را که نیاز به پوست کندن دارد، به برنامه خود اضافه کنید.



مصرف غذاهای سالم
سیگار اشتها را کور می‌کند و ترک آن اشتها را افزایش می دهد. خوشبختانه برخی انواع مواد غذایی هم می‌تواند این تاثیر را خنثی کند. به‌عنوان‌ مثال چربی‌های مفید مانند مغز میوه ، تخمه ، زیتون و آواکادو احساس سیری ایجاد می کند و تخلیه معده را کندترمی‌کند. بنابراین روغن نارگیل وکره مغزها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.



به‌ طورطبیعی سوخت‌ وساز بدن را بالا ببرید
سیگار کشیدن کمی سوخت ‌وساز بدن را بالا می‌برد بنابراین هنگامی که آن را ترک می کنید باید میزان سوخت‌وساز بدن را به حداکثر برسانید.این روش ها می تواند شامل، افزایش آب مصرفی، چای سبز، افزودن انواع ادویه مانند زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه ، سیر و پوست مرکبات به غذاباشد.



فعالیت خود را بیشتر کنید
علاوه بر سوزاندن کالری ، ورزش نیز هوس سیگارکشیدن شما را برطرف می کند. ورزشی را انتخاب کنید که ضربان قلب را افزایش می دهد.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

اخبار سلامت:محلول استامینوفن تزریقی برای نخستین بار روانه بازار کشور شد

اخبار سلامت:صرفه جویی در حوزه واردات دارو/ حمایت از تولیدات دارو افزایش یابد

سلامت:زیاد آب نخورید؛ ضرر دارد!

اخبار سلامت:سه روش برای مقابله با تستوسترون پایین/ نشانه های پایین بودن سطح تستوسترون مردان

اخبار سلامت:بدشانسی سرطان‌زا تر از سیگار است

اخبار سلامت:آشنایی با راه‌های کنترل خونریزی بینی

اخبار سلامت:از اختلافات وزارت بهداشت و رفاه تا آب‌رفتن پزشک خانواده و طب سنتی

سلامت:سیر تحول پوست شما از جوانی تا میانسالی (+ عکس)

اخبار سلامت:خطا در رونویسی DNA علت بروز اکثر سرطان ها

سلامت:حقیقتی درباره پیوند استرس و سفید شدن مو

سلامت:10 نشانه دریافت ناکافی مواد مغذی

اخبار سلامت:ورزش عامل موثر در غلبه بر خستگی ناشی از سرطان

اخبار سلامت:نوشیدن روزانه یک وعده آب میوه برای کودکان لازم است

اخبار سلامت:تاثیر اختلال خواب بر مهارت های فکری و رفتاری کودکان

اخبار سلامت:اگر اضافه وزن دارید میوه را جایگزین شیرینی کنید

اخبار سلامت:بازرسی جدی بریتانیا و آمریکا در زمینه واردات گوشت از برزیل

سلامت:راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت خودرو

سلامت:خطر ابتلای کاشفان مریخ به لوسمی

اخبار سلامت:انجام بیش از ۷۷ هزار ماموریت توسط اورژانس از آغاز طرح نوروزی

اخبار سلامت:برای پایان دادن به سل متحد شویم

پزشکی:آبمیوه یک نوشیدنی موثر برای سلامتی و کاهش وزن

پزشکی:آیا کار کردن روی سطوح تستوسترون مردان تاثیر گذار است؟

پزشکی:آیا روغن جوجوبا می تواند آکنه را درمان کند؟

پزشکی:4 رمز ضد پیری برای سلول های بدن شما

پزشکی:اصول شیردهی به دو نوزاد به صورت همزمان

پزشکی:احترام به زمین با خاموشی و مصرف کمتر برق

پزشکی:حیات دوباره زاینده رود با جاری شدن آب در بستر رودخانه

پزشکی:رییس پلیس راه چابکسر در اثر سانحه رانندگی درگذشت

پزشکی:زیاده روی در مصرف مواد مخدر

پزشکی:برای داشتن شکم شش تکه چیکار کنیم؟

پزشکی:9 روش برای به تعویق انداختن چروک دور چشم

پزشکی:مصرف روزانه آب میوه برای کودکان لازم است

پزشکی:میوه های کم قند و پر قند را بشناسید

پزشکی:رفع خستگی با راهکارهای جالب خانگی

پزشکی:کاهش مبتلا شدن به سرطان سینه با این مواد غذایی

پزشکی:آخرین وضعیت بارش ها در کشور

پزشکی:2500 نفر از مردم از خدمات امدادی هلال احمر در نوروز استفاده کردند

پزشکی:تولد نوزاد عجیبی که بیماری ژنتیکی نادری دارد

پزشکی:چه لوازمی برای سفرهای نوروزی نیاز است

پزشکی:کشف ماهی عجیب خون آشام در انگلیس