مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:مردان در معرض خطر پوكي استخوان هستند

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 13 بازدید




سلامانه : در مردان سنين بالاي 65 سال شكستگي استخوان بيشتر ديده مي شود؛ از اين رو، مصرف شير كم چرب، ميوه و سبزي به آنها توصيه مي شود.



 دكتر علي پناهي، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه راديويي سلامت بيماري پوكي استخوان را جزو بيماري هاي خاموش دانست و افزود: چرا كه اين مشكل تا زماني كه به عارضه يعني شكستگي نرسيده باشد علامتي ندارد و زماني فرد متوجه مي شود كه علامت دار شود؛ كه شايع ترين نقاطي كه دچار شكستگي مي شوند، نواحي قفسه سينه، مهره هاي پشتي و كمر، و يعد سر استخوان ران و استخوان مچ دست است.



وي مهم ترين عاملي كه از پوكي استخوان پيشگيري مي كند را مصرف غذاهاي حاوي كلسيم عنوان و بيان كرد: اما بايد بدانيم مصرف كلسيم به تنهايي كافي نيست و فرد بايد تحرك كافي داشته باشد و به اندازه كافي ويتامين D دريافت كند و همچنين بعضي ورزشها براي افزايش تراكم استخوان مفيد هستند. 
اين متخصص طب فيزيكي و توانبخشي ادامه داد: ورزش هايي كه فشار بر روي استخوان وارد مي كنند مانند پياده روي در جايي كه شيب ندارد؛ زيرا بافت استخوان براي اينكه استخوان سازي بكند به نيروي مدام نه با شدت زياد لازم دارد. دوچرخه سواري نيز مفيد است. البته براي افراد مسن، اين ورزش ها نبايد شديد باشد. پياده روي در آب، شنا كردن نيز براي آنها مفيد است. البته افرادي كه تعادل ندارند بايد پياده روي كنند آن هم تحت نظر فرد ديگري باشد چون اين افراد نه به خاطر پوكي استخوان بلكه ممكن است مشكلات و درگيري هاي مغزي داشته باشند.



وي در ادامه توصيه كرد: بهتر است ورزش روزانه باشد و هر بار به مدت 30 دقيقه انجام شود. اگر بي حركتي زيادي داشته باشيم تراكم استخوان، بيشتر افت مي كند. با ورزش كردن مي توان در افراد مسن قدرت عضلاني را هم برگرداند؛ چون عضلاتشان كنترل مي شود و به اين ترتيب مانع حركت و آسيب شان مي شوند. 
پناهي با بيان اينكه اگر فرد مبتلا به پوكي استخوان درد دارد مي تواند از كمپرس هاي يخ و گرم، ماساژ دادن و جلوگيري از اسپاسم عضلات استفاده كرد، گفت: همچنين آرام آرام استفاده از فيزيوتراپي و مگنت تراپي براي اين افراد مي تواند سودمند باشد. البته مي توان مثال خانمي كه شكستگي استخواني دارد را زد كه خيلي وقت ها متوجه شكستگي نمي شود و با توجه به كاهش قد مراجعه مي كند با انجام عكس، پزشك متوجه مي شود شكستگي در ستون فقرات داشته كه البته اين بيماران ممكن است درد خفيفي هم داشته باشند كه با توجه به صبوري شان اين درد را تحمل مي كنند. استفاده از بريس به اين افراد كمك مي كند تا از ستون فقرات نگهداري شود و ستون فقرات صاف شود.



وي با بيان اينكه از عواملي كه پوكي استخوان را تسريع مي كند، بعنوان مثال در خانم ها كمبود استروژن را مي توانيم نام ببريم، افزود: خانم هايي كه كمتر از سن 45 سالگي يائسه مي شوند. كساني كه كمبود كلسيم و ويتامين D دارند و افرادي كه پركاري غده پاراتيروئيد دارند در خطر ابتلا به پوكي استخوان قرار دارند. سيگار كشيدن به طور واضح تراكم استخوان را پايين مي آورد البته به طور كل مصرف دخانيات خطر پوكي استخوان زودرس را افزايش مي دهد. مصرف كورتون به مدت طولاني و مداوم به ويژه بعد از 3 ماه مخصوصاً تراكم استخوان در ستون فقرات را به طور چشم گير كاهش مي دهد.



اين متخصص طب فيزيكي و توانبخشي ادامه داد: افرادي كه كورتون مصرف مي كنند حتما بايد تست تراكم استخوان را انجام دهند و بايد تحت درمان و تحت نظر باشند. نوشابه هاي گاز دار هم در جذب كليسم اختلال ايجاد مي كند. مصرف زياد كافيئن يك عامل خطر بروز پوكي استخوان است. يعني مصرف بالاي 4 فنجان قهوه در روز؛ چاي هم در تشديد پوكي استخوان نقش دارد. زيرا چاي هم داراي كافيئن است و هم داري تركيباتي است كه در روده با كلسيم تركيب شده و مانع جذب آن از روده مي شود. البته بي تحركي هم بروز پوكي استخوان را تشديد و تسريع مي كند. در آخر بايد بگوييم عواملي مانند ويتامين C، منيزيم، منگنز، روي هم جذب كلسيم را افزايش مي دهد. مصرف پروتيئن به اندازه از بروز پوكي استخوان پيشگيري مي كند البته مصرف زياد پروتئين مانع جذب كلسيم مي شود.



وي در ادامه تاكيد كرد: مصرف كلسيم روزانه در كودكان 4-8 ساله 1000 ميلي گرم، 9-18 ساله 1300 ميلي گرم است.مردان بالغ تا 50 سالگي و زنان قبل از يائسگي، 1000 ميلي گرم و مردان و زنان 51-70 ساله 1200 ميلي گرم و در افراد بالاي 71 سال هم روزانه 1200 ميلي گرم است. خانم هاي باردار و شيرده بايد 1000 ميلي گرم استفاده كنند. اندازه مصرف ويتامنين D در سنين 19-70 ساله 600 واحد است و بالاي 70 سال، 800 واحد و در خانم هاي باردار و شيرده نيز 600 واحد بايد مصرف شود. البته نياز به كلسيم و ويتامين D با توجه به تغذيه فرد، نوع داروي مصرفي و شرايط خاص او و با نظر پزشك، تعيين مي شود.


اين متخصص طب فيزيكي و توانبخشي در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا پيشگيري از پوكي استخوان در آقايان هم در سنين بالا مطرح است؟، اظهارداشت: بله، اين افراد بايد تغذيه مناسب داشته باشند. مصرف شير كم چرب، ميوه و سبزي به آنها توصيه مي شود. مصرف زياد شكر و نمك نبايد داشته باشند. در آقايان در سنين بالاي 65 سالگي شكستگي استخوان بيشتر مي شود. بنابراين آقايان بعد از 50 سالگي نياز به مكمل هاي Ca و ويتامين D دارند البته مكمل Ca، 500 ميلي گرم و ويتامين D 400 واحد است.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

اخبار سلامت:محلول استامینوفن تزریقی برای نخستین بار روانه بازار کشور شد

اخبار سلامت:صرفه جویی در حوزه واردات دارو/ حمایت از تولیدات دارو افزایش یابد

سلامت:زیاد آب نخورید؛ ضرر دارد!

اخبار سلامت:سه روش برای مقابله با تستوسترون پایین/ نشانه های پایین بودن سطح تستوسترون مردان

اخبار سلامت:بدشانسی سرطان‌زا تر از سیگار است

اخبار سلامت:آشنایی با راه‌های کنترل خونریزی بینی

اخبار سلامت:از اختلافات وزارت بهداشت و رفاه تا آب‌رفتن پزشک خانواده و طب سنتی

سلامت:سیر تحول پوست شما از جوانی تا میانسالی (+ عکس)

اخبار سلامت:خطا در رونویسی DNA علت بروز اکثر سرطان ها

سلامت:حقیقتی درباره پیوند استرس و سفید شدن مو

سلامت:10 نشانه دریافت ناکافی مواد مغذی

اخبار سلامت:ورزش عامل موثر در غلبه بر خستگی ناشی از سرطان

اخبار سلامت:نوشیدن روزانه یک وعده آب میوه برای کودکان لازم است

اخبار سلامت:تاثیر اختلال خواب بر مهارت های فکری و رفتاری کودکان

اخبار سلامت:اگر اضافه وزن دارید میوه را جایگزین شیرینی کنید

اخبار سلامت:بازرسی جدی بریتانیا و آمریکا در زمینه واردات گوشت از برزیل

سلامت:راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت خودرو

سلامت:خطر ابتلای کاشفان مریخ به لوسمی

اخبار سلامت:انجام بیش از ۷۷ هزار ماموریت توسط اورژانس از آغاز طرح نوروزی

اخبار سلامت:برای پایان دادن به سل متحد شویم

پزشکی:آبمیوه یک نوشیدنی موثر برای سلامتی و کاهش وزن

پزشکی:آیا کار کردن روی سطوح تستوسترون مردان تاثیر گذار است؟

پزشکی:آیا روغن جوجوبا می تواند آکنه را درمان کند؟

پزشکی:4 رمز ضد پیری برای سلول های بدن شما

پزشکی:اصول شیردهی به دو نوزاد به صورت همزمان

پزشکی:احترام به زمین با خاموشی و مصرف کمتر برق

پزشکی:حیات دوباره زاینده رود با جاری شدن آب در بستر رودخانه

پزشکی:رییس پلیس راه چابکسر در اثر سانحه رانندگی درگذشت

پزشکی:زیاده روی در مصرف مواد مخدر

پزشکی:برای داشتن شکم شش تکه چیکار کنیم؟

پزشکی:9 روش برای به تعویق انداختن چروک دور چشم

پزشکی:مصرف روزانه آب میوه برای کودکان لازم است

پزشکی:میوه های کم قند و پر قند را بشناسید

پزشکی:رفع خستگی با راهکارهای جالب خانگی

پزشکی:کاهش مبتلا شدن به سرطان سینه با این مواد غذایی

پزشکی:آخرین وضعیت بارش ها در کشور

پزشکی:2500 نفر از مردم از خدمات امدادی هلال احمر در نوروز استفاده کردند

پزشکی:تولد نوزاد عجیبی که بیماری ژنتیکی نادری دارد

پزشکی:چه لوازمی برای سفرهای نوروزی نیاز است

پزشکی:کشف ماهی عجیب خون آشام در انگلیس