مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیرید؟

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 8 بازدید




سلامانه : اگر سردرد داشته باشید، حاضرید به جای آن که خود را به مسکن و دارو ببندید، ورزش کنید تا بتوانید بر دردتان غلبه کنید؟ یا این که به دلیل سردرد از ورزش کردن می‌ترسید؟


به گزارش روزنامه جام جم، ممکن است فکر کنید که سردرد و ورزش با هم جور درنمی‌آیند، اما جالب است بدانید که متخصصان مغز و اعصاب دریافته‌اند که ورزش و آمادگی بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا به سردردتان غلبه کنید. در واقع بیشتر بیماران مبتلا به میگرن‌های مزمن می‌توانند با ورزش، درد‌های خود را آرام و حمله‌های آن را کنترل کنند.


دکتر مریم ابوالحسنی، متخصص پزشکی ورزشی و عضو انجمن سردرد ایران درباره تاثیرات ورزش درکنترل سردرد به جام‌جم می‌گوید: سردردی که با ورزش برانگیخته می‌شود و اغلب به عنوان سردرد ناشی از ورزش خوانده می‌شود، جزء بسیار کوچکی از انواع سردرد را شامل می‌شود. در واقع بیشتر بیماران با سابقه سردرد میگرنی می‌توانند شدت درد و دفعات سردرد خود را با آمادگی بدنی خوب و ورزش بهبود دهند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: در واقع نظر متخصصان این است که سردرد ناشی از ورزش، شرایط نادری است و در واقع بیشتر این بیماران بخصوص نوع میگرنی می‌توانند از ورزش سود ببرند.


روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی کنید


نظم و ترتیب در انجام ورزش روزانه برای بهره‌مندی از اثرات مثبت آن در کنترل سردرد یک ضرورت است.


دکتر ابوالحسنی با تاکید بر این مساله می‌گوید: یک ورزش منظم هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و قایقرانی را حداقل سه روز در هفته انجام دهید. می‌توانید در هر جلسه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. این 30 دقیقه را هم می‌توانید در دو تا سه بخش حداقل ده دقیقه‌ای انجام دهید.


وی تاکید می‌کند: بکوشید با شدت متوسط ورزش کنید، یعنی حداقل طی ورزش، ضربان قلبتان به بالای صد برسد به گونه‌ای که قادر به صحبت کردن باشید، ولی نتوانید آواز بخوانید.


این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که صبح‌ها که سرحال‌تر هستید، ورزش کنید، می‌افزاید: به این ترتیب، خستگی به شب منتقل شده و خواب راحت‌تری خواهید داشت. در غیر این صورت تمرین عصر و غروب ممکن است اختلال در خواب ایجاد کرده و باعث بروز سردرد یا شدت درد شود.


دویدن را کنار بگذارید


مبتلایان به سردرد باید از ورزش‌های پرجنب و جوش هنگام سردرد اجتناب کنند. این عضو انجمن سردرد ایران در این باره توصیه می‌کند: از ورزش‌های شدید مانند دویدن، ورزش‌های رزمی و شبیه اینها اجتناب کنید، زیرا باعث تشدید سردرد می‌شود. از سوی دیگر ورزش شدید سبب تعریق و به کم‌آبی بدن منجر می‌شود که این عامل می‌تواند خود تشدیدکننده سردرد باشد.


وی می‌افزاید: شاید مقالات علمی کمی در مورد فواید مستقیم ورزش درباره سردرد وجود داشته باشد، ولی به طور غیرمستقیم دیده شده است که ورزش هوازی منظم می‌تواند دفعات و شدت سردرد را کاهش دهد. از سوی دیگر ورزش، استرس روزانه را کاهش می‌دهد و آمادگی دستگاه‌های قلبی ـ عروقی و ریوی بدن را بالا می‌برد.


ورزش؛ نسخه کمکی درمان میگرن


بیماران میگرنی به طور جزئی با خطر بیشتری از نظر ابتلا به سکته مغزی و بیماری‌های عروقی مغز مواجه هستند. بعلاوه کمبود فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند به عنوان یک عامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مغزی باشد.


به همین دلیل، دکتر ابوالحسنی تاکید می‌کند: یک ورزش هوازی منظم و با شدت متوسط می‌تواند این خطر را کاهش دهد. البته علاوه بر ورزش توصیه به خواب منظم و کافی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سردرد میگرنی باشد.


بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ورزش برای بیمار سردرد میگرنی ایمن است مگر این‌که شخص مبتلا به سردرد ناشی از ورزش باشد که این مقوله دیگری است.


این متخصص با تاکید بر این که آمادگی بدنی کافی با ورزش منظم می‌تواند به کنترل سردرد کمک کند، یادآوری می‌کند: سردرد مزمن نباید مانعی برای فعالیت بدنی باشد، اما اگر شخصی بعد یا هنگام ورزش سردرد شدیدی را تجربه می‌کند، حتما با پزشک مشورت کند.


چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیرید؟


گاهی سردرد طی ورزش یا بعد از آن به‌وجود می‌آید که معمولا در هر دو طرف سر احساس می‌شود که ضربان‌دار است. این سردرد می‌تواند از پنج دقیقه تا دو روز طول بکشد.


گاهی با ورزش بویژه هنگام وزنه‌برداری به ناحیه شکم فشار زیادی می‌آید و در نتیجه سردرد و سرفه ایجاد می‌شود. البته این نوع سردردها در افراد مبتلا به میگرن بیشتر است.


علت دقیق سردردها هنگام ورزش ناشناخته است، اما ممکن است به‌دلیل فشار شکم، تورم یا آزردگی در غشای مغز (در ورزش‌هایی مثل کشتی) باشد.


سردرد پس از ورزش می‌تواند ناشی از ناهنجاری عروق مغزی باشد.


اگر سردرد بتدریج بیشتر شود، باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است به ورزش مربوط نبوده و یک بیماری باشد.


سردرد اگر مربوط به ورزش باشد، باید تا چند روز بهبود یابد.


اگر سردرد همراه با استفراغ، حالت تهوع، کاهش وزن غیرعادی، سفتی گردن یا غش باشد، باید بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.


سبک زندگی سالم برای رهایی از سردرد


برنامه ورزشی منظمی داشته باشید:در افراد مبتلا به میگرن خطر احتمال حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی بالاست و کم‌تحرکی آنها نیز این ریسک را بالاتر می‌برد، اما ورزش‌های مناسب و منظم این ریسک را کاهش می‌دهد.


خواب کافی داشته باشید: داشتن خواب کافی در فواصل زمانی معین، بخشی از فرآیند درمان میگرن و سردرد است. بعلاوه استراحت کافی، سطح استرس را هم پایین می‌آورد.


رژیم مناسب داشته باشید: داشتن برنامه غذایی منظم، دوری از خوردن خوراکی‌های محرک و نوشیدن کافی آب به کاهش سردرد کمک می‌کند.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

سلامتی:کمتر از نصف سالمندان دچار شکستگی لگن به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند

سلامتی:نرخ بالای مصرف قرص‌های ضد افسردگی پس از ابتلا به سرطان

سلامتی:هشدار سازمان غذا و داروی امریکا راجع به مکمل‌های تستوسترونی

سلامتی:علت بوی بد سیر چیست و چطور از آن خلاص شویم؟

سلامتی:بهترین منابع غیرلبنی غنی از کلسیم را بشناسید

سلامتی:چطور از آکنه و عوارض آن رها شویم؟

سلامتی:چطور استرس را با دور شدن ازپرخوری احساسی از بین ببریم؟

سلامتی:چطور سرماخوردگی‌های معمولی را تشخیص دهیم؟

سلامتی:واقعیت‌های اساسی درباره مصرف نمک!

سلامتی:راههای سریع و آسان پاک کردن لکه‌ها و جرم‌ها از سطوح خانه

سلامتی:از خوردن لوبیا لذت ببرید

سلامتی:آنتی اکسیدان بخورید

سلامتی:آیا عصبی و هیجان زده هستید؟

سلامتی:حفظ وضعیت مناسب هنگام ورزش کردن با استپ

سلامتی:به فرزندان خود غذاهای استخوان ساز بدهید

سلامتی:در هوای سرد مراقب کودکان باشید

سلامتی:درد گردن را اینگونه کنترل کنید

سلامتی:راهنمایی برای کاهش خطر بیماری قلبی

سلامتی:توصیه‌هایی برای کنارآمدن با بیماری TMJ

سلامتی:مقصر اصلی لکه دار شدن دندان چیست؟

پزشکی:راه حل های درمانی برای بیضه پایین نیامده

پزشکی:مزایای نوشیدن یک لیوان شیر

پزشکی:درمان عفونت قارچی پای ورزشکار

پزشکی:در صورت خیانت به همسرتان باید این عواقب ناگوار را بپذیرید

پزشکی:زوج ها بخوانند! نکاتی مهم تر از نان شب برای زندگی موفق

پزشکی:چگونه شک هایم را درباره همسرم از بین ببرم؟

پزشکی:علل کوتاه بودن عمر مردان نسبت به زنان چیست؟

پزشکی:خطر مرگ به وسیله بیماری های قلبی برای مردان ایرانی

پزشکی:پیامد های ناگوار تنبیه بدنی بر آینده کودکان

پزشکی:عوارض هوای آلوده به اندازه کشیدن 10 نخ سیگار در روز است

پزشکی:ورزش نکردن باعث پیری زودرس در زنان می شود!

پزشکی:مناسب ترین رژیم غذایی برای کودکان کدام است؟

پزشکی:با رعایت این نکات مدیریتی موفق و کارآمد داشته باشید

زیبایی:با لب های ترک دار دیگر زیبا نیستید!

پزشکی:این سنگ را میتوان خورد

پزشکی:ورزش بی درد با این 7 توصیه

پزشکی:مهم ترین دلایل خروپف کردن و راه درمان آن

پزشکی:بهترین غذاها برای داشتن تناسب اندام

پزشکی:بیماری ناباروری را در مردان جدی بگیریم

پزشکی:خواب رفتن مدام دست و پاها چه دلایلی دارد