مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیرید؟

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 6 بازدید




سلامانه : اگر سردرد داشته باشید، حاضرید به جای آن که خود را به مسکن و دارو ببندید، ورزش کنید تا بتوانید بر دردتان غلبه کنید؟ یا این که به دلیل سردرد از ورزش کردن می‌ترسید؟


به گزارش روزنامه جام جم، ممکن است فکر کنید که سردرد و ورزش با هم جور درنمی‌آیند، اما جالب است بدانید که متخصصان مغز و اعصاب دریافته‌اند که ورزش و آمادگی بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا به سردردتان غلبه کنید. در واقع بیشتر بیماران مبتلا به میگرن‌های مزمن می‌توانند با ورزش، درد‌های خود را آرام و حمله‌های آن را کنترل کنند.


دکتر مریم ابوالحسنی، متخصص پزشکی ورزشی و عضو انجمن سردرد ایران درباره تاثیرات ورزش درکنترل سردرد به جام‌جم می‌گوید: سردردی که با ورزش برانگیخته می‌شود و اغلب به عنوان سردرد ناشی از ورزش خوانده می‌شود، جزء بسیار کوچکی از انواع سردرد را شامل می‌شود. در واقع بیشتر بیماران با سابقه سردرد میگرنی می‌توانند شدت درد و دفعات سردرد خود را با آمادگی بدنی خوب و ورزش بهبود دهند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: در واقع نظر متخصصان این است که سردرد ناشی از ورزش، شرایط نادری است و در واقع بیشتر این بیماران بخصوص نوع میگرنی می‌توانند از ورزش سود ببرند.


روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی کنید


نظم و ترتیب در انجام ورزش روزانه برای بهره‌مندی از اثرات مثبت آن در کنترل سردرد یک ضرورت است.


دکتر ابوالحسنی با تاکید بر این مساله می‌گوید: یک ورزش منظم هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و قایقرانی را حداقل سه روز در هفته انجام دهید. می‌توانید در هر جلسه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. این 30 دقیقه را هم می‌توانید در دو تا سه بخش حداقل ده دقیقه‌ای انجام دهید.


وی تاکید می‌کند: بکوشید با شدت متوسط ورزش کنید، یعنی حداقل طی ورزش، ضربان قلبتان به بالای صد برسد به گونه‌ای که قادر به صحبت کردن باشید، ولی نتوانید آواز بخوانید.


این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که صبح‌ها که سرحال‌تر هستید، ورزش کنید، می‌افزاید: به این ترتیب، خستگی به شب منتقل شده و خواب راحت‌تری خواهید داشت. در غیر این صورت تمرین عصر و غروب ممکن است اختلال در خواب ایجاد کرده و باعث بروز سردرد یا شدت درد شود.


دویدن را کنار بگذارید


مبتلایان به سردرد باید از ورزش‌های پرجنب و جوش هنگام سردرد اجتناب کنند. این عضو انجمن سردرد ایران در این باره توصیه می‌کند: از ورزش‌های شدید مانند دویدن، ورزش‌های رزمی و شبیه اینها اجتناب کنید، زیرا باعث تشدید سردرد می‌شود. از سوی دیگر ورزش شدید سبب تعریق و به کم‌آبی بدن منجر می‌شود که این عامل می‌تواند خود تشدیدکننده سردرد باشد.


وی می‌افزاید: شاید مقالات علمی کمی در مورد فواید مستقیم ورزش درباره سردرد وجود داشته باشد، ولی به طور غیرمستقیم دیده شده است که ورزش هوازی منظم می‌تواند دفعات و شدت سردرد را کاهش دهد. از سوی دیگر ورزش، استرس روزانه را کاهش می‌دهد و آمادگی دستگاه‌های قلبی ـ عروقی و ریوی بدن را بالا می‌برد.


ورزش؛ نسخه کمکی درمان میگرن


بیماران میگرنی به طور جزئی با خطر بیشتری از نظر ابتلا به سکته مغزی و بیماری‌های عروقی مغز مواجه هستند. بعلاوه کمبود فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند به عنوان یک عامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مغزی باشد.


به همین دلیل، دکتر ابوالحسنی تاکید می‌کند: یک ورزش هوازی منظم و با شدت متوسط می‌تواند این خطر را کاهش دهد. البته علاوه بر ورزش توصیه به خواب منظم و کافی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سردرد میگرنی باشد.


بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ورزش برای بیمار سردرد میگرنی ایمن است مگر این‌که شخص مبتلا به سردرد ناشی از ورزش باشد که این مقوله دیگری است.


این متخصص با تاکید بر این که آمادگی بدنی کافی با ورزش منظم می‌تواند به کنترل سردرد کمک کند، یادآوری می‌کند: سردرد مزمن نباید مانعی برای فعالیت بدنی باشد، اما اگر شخصی بعد یا هنگام ورزش سردرد شدیدی را تجربه می‌کند، حتما با پزشک مشورت کند.


چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیرید؟


گاهی سردرد طی ورزش یا بعد از آن به‌وجود می‌آید که معمولا در هر دو طرف سر احساس می‌شود که ضربان‌دار است. این سردرد می‌تواند از پنج دقیقه تا دو روز طول بکشد.


گاهی با ورزش بویژه هنگام وزنه‌برداری به ناحیه شکم فشار زیادی می‌آید و در نتیجه سردرد و سرفه ایجاد می‌شود. البته این نوع سردردها در افراد مبتلا به میگرن بیشتر است.


علت دقیق سردردها هنگام ورزش ناشناخته است، اما ممکن است به‌دلیل فشار شکم، تورم یا آزردگی در غشای مغز (در ورزش‌هایی مثل کشتی) باشد.


سردرد پس از ورزش می‌تواند ناشی از ناهنجاری عروق مغزی باشد.


اگر سردرد بتدریج بیشتر شود، باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است به ورزش مربوط نبوده و یک بیماری باشد.


سردرد اگر مربوط به ورزش باشد، باید تا چند روز بهبود یابد.


اگر سردرد همراه با استفراغ، حالت تهوع، کاهش وزن غیرعادی، سفتی گردن یا غش باشد، باید بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.


سبک زندگی سالم برای رهایی از سردرد


برنامه ورزشی منظمی داشته باشید:در افراد مبتلا به میگرن خطر احتمال حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی بالاست و کم‌تحرکی آنها نیز این ریسک را بالاتر می‌برد، اما ورزش‌های مناسب و منظم این ریسک را کاهش می‌دهد.


خواب کافی داشته باشید: داشتن خواب کافی در فواصل زمانی معین، بخشی از فرآیند درمان میگرن و سردرد است. بعلاوه استراحت کافی، سطح استرس را هم پایین می‌آورد.


رژیم مناسب داشته باشید: داشتن برنامه غذایی منظم، دوری از خوردن خوراکی‌های محرک و نوشیدن کافی آب به کاهش سردرد کمک می‌کند.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

اخبار سلامت:۸۴ مصدوم مداوا شدند/ هنوز به قسمتهای زیرین ساختمان دسترسی نداریم

اخبار سلامت:آوار اندوه

اخبار سلامت:حضور تیم سلامت روان در محل حادثه پلاسکو

اخبار سلامت:شکستگی های ناگهانی استخوان ها از عوارض دوران یائسگی

اخبار سلامت:استقبال از مراجعه مردم برای اهدای خون در پی حادثه "پلاسکو"

اخبار سلامت:شنبه طرح ترافیک فروخته نمی شود

اخبار سلامت:آشنایی با مواد مغذی که کمبود آن‌ها باعث افسردگی می‌شود

اخبار سلامت:جدیدترین اسامی مصدومان حادثه پلاسکو

اخبار سلامت:آشنایی با مواد غذایی که سیاهی دور چشم را برطرف می‌کند

سلامتی:تکذیب خبر تماس از زیر آوار/آتش نشانی: هیچ آتش نشانی از زیر آوار تماس نداشته است

سلامتی:روایت معاون امنیتی استانداری تهران از علت اصلی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو

سلامتی:مردم از انتشار تصاویر دلخراش حادثه پلاسکو خودداری کنند/ آخرین وضعیت مصدومان بستری در بیمارستان سینا

اخبار سلامت:وضعیت مصدومان حادثه پلاسکو/اقدامات درمانی و بهداشتی در محل

سلامتی:اسامی فرآورده های آرایشی و بهداشتی غیرمجاز

سلامتی:ارتباط سکته مغزی ناقص با زوال عقل

سلامتی:برای حفظ سلامت دندان‌ها از این خوراکی‌ها پرهیز کنید

سلامتی:مصرف «پنیر» برای صبحانه مانع فعّالیت مغزی کامل/ «مربای بِه و بالنگ» بهترین صبحانه‌

سلامتی:برجام 700 میلیون دلار به سلامت مردم کمک کرد/کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی خارجی

سلامتی:بهترین غذاهای ضد چروک پوست

سلامتی:با این غذا فرزندتان هرکول می‌شود + دستورالعمل

پزشکی:مصرف سبوس خطر ابتلا به سرطان روده و گوارش را کاهش می دهد

پزشکی:ارتباط با این افراد آرامش را از شما می گیرد

پزشکی:چه عاملی موجب مرگ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی شد

پزشکی:دور بازو و طول عمر چه ارتباطی با هم دارند؟

پزشکی:ارتباط میان ظاهر بدن و اتفاقات داخل بدن را بدانیم

پزشکی:استفاده از تخم کتان برای تولید داروی بیماری های قلبی

پزشکی:اگر یبوست مزمن دارید این نوع طب سنتی راحت تان میکند

پزشکی:چای سبز و زردچوبه،2 گیاه دارویی ضد سرطان

پزشکی:سرطان در کمین افرادی است که استرس شغلی دارند

پزشکی:سگی که چاقوی 20 سانتی متری را بلعید!

پزشکی:معمای شگفت انگیز پیدایش انسان

پزشکی:خواص کرفس برای کودکان و زمان شروع مصرف آن

پزشکی:مزه دار کردن سالاد با چاشنی های کم کالری

پزشکی:پیشنهادات تغذیه ای برای رهایی از سوء هاضمه

پزشکی:بستنی های مفید و مقوی برای کودکان

پزشکی:ساختمان پلاسکو آتش نشانان را بلعید

پزشکی:جراحی های باریاتریک

پزشکی:کنترل جنین با این ابزار پوشیدنی هوشمند

پزشکی:معرفی بهترین نوع نان

پزشکی:زمان آغاز توزیع شیر رایگان در مدارس