مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:بخور نخورهای دوران سرماخوردگی

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 12 بازدید




سلامانه : سرماخوردگی معمولی با حساسیت (آلرژی) و آنفلوآنزا متفاوت است. آنفلوآنزا (INFLUENZA) نامی است که به عفونت ویروسی بسیار شدید نسبت داده می‌شود و این عفونت نیز بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد. علائم سرماخوردگی به‌طورمعمول دو تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین علائم شامل گلودرد، گرفتگی بینی، آب‌ریزش بینی، سرفه، عطسه و درد در قسمت‌های دست‌وپاست.


به گزارش روزنامه نسل فردا، خستگی، ریزش آب از چشم‌ها و اشکال در خوابیدن نیز ممکن است رخ دهد. درصورتی‌که علائم، بیش از یک هفته باقی بمانند و با سردرد شدید، ضعف، ازدست‌دادن اشتها و تشنگی همراه شوند، احتمال اینکه بیماری به‌علت ویروس آنفلوآنزا باشد، بیشتر است. بروز تب نیز به‌طورمعمول شایع است. به هنگام سرماخوردگی استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره‌کردن آب‌نمک ولرم به بهبود علائم کمک می‌کند.


مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی
- ویتامین C برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. منابع غذایی اصلی تأمین‌کننده ویتامین C شامل مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی)، انواع توت، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم است. دریافت زیاد و منظم ویتامین C به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.
- غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی مناسب یکی از ویتامین‌های گروه B به نام پانتوتنیک‌اسید هستند. کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.
- سیر دارای آهن، روی و آلیسین (ALICIN) است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.
- ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی منبع غنی اسیدهای چرب اُمگا- 3 هستند؛ همچنین تخم کتان، تخمه‌کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه نیز از دیگر منابع خوب اُمگا- 3 هستند.
- دانه کنجد، تخمه‌کدو حلوایی و آفتاب‌گردان منابع غنی اسیدهای چرب اُمگا-6 هستند. این اسیدهای چرب به سلول‌های دستگاه تنفسی در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی کمک می‌کنند.
- جگر، انواع ماهی ازجمله قزل‌آلا، قباد و شاه‌ماهی، کره و تخم‌مرغ منابع ویتامین A هستند. هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، کدوحلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تأمین‌کننده بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند.
- تخم‌مرغ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار تأمین‌کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.
- گوشت، شیر، غلات و حبوبات تأمین‌کننده ویتامین‌های B6 و پانتوتنیک اسید هستند که برای تأمین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند.
- غلات صبحانه (برشتوک)، نان و عصاره مخمر تأمین‌کننده اسیدفولیک هستند که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. به‌علاوه چغندر، لوبیا چشم‌بلبلی و انواع کلم منابع مناسبی از فولات (اسیدفولیک) هستند.
- گوشت‌های قرمز بدون چربی و غلات سبوس‌دار حاوی روی هستند. سایر منابع غذایی حاوی روی شامل جوانه گندم، آجیل، بادام‌زمینی، گردو، جگر، مرغ، بوقلمون، ماهی، میگو، تخم‌مرغ، لوبیا خشک، شیر و لبنیات است. روی، یک ماده معدنی موردنیاز برای سیستم ایمنی است. متخصصان طب سنتی بر این باورند که برای درمان سرماخوردگی نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. ازآنجایی‌که علت این بیماری ویروس‌ها هستند، لذا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری بر درمان بیماری ندارند و حتی مصرف آن‌ها می‌تواند باعث طولانی‌شدن روند بهبودی شود.مصرف مداوم سیب با پوست به‌ویژه صبح‌ها قبل از صبحانه عامل مؤثری در پیشگیری از سرماخوردگی و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ همچنین مصرف مخلوط آب‌پرتقال و لیمو شیرین به‌صورت هـر هشت ساعت یک لیوان در کاهش طول بیماری مؤثر است. مصرف عسل و آب‌لیموی تـازه در ابتدای سرماخوردگی باعث کاهش شدت بیماری می‌شود. مصرف یک لیوان دم‌کرده نعنا یا پـونـه همراه با چند قطره آب‌لیموی تازه و کمی عسل یا نبات هر هشت ساعت یک‌بار تأثیر بسیار خوبی در کاهش مدت بیماری و بروز عوارض آن دارد. مصرف دم‌کرده آویشن و نعنا روزی دو الی سه لیوان باعث کاهش عوارض بیماری و طول مدت سرماخوردگی می‌شود و مصرف دم‌کرده زنجبیل تأثیر خوبی بر کاهش مـدت بیماری دارد.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

سلامت:چاق‌های سالم و بیماری‌های جدی!

سلامت:رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر

سلامت:معجزه سه گانه ویتامین C

سلامت:استراحت و خواب خوب با چاشنی اپلیکیشن

سلامت:10 نشانه وجود لخته خون در پا

سلامت:زمان مصرف وعده غذایی در کاهش وزن موثر است

سلامت:توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای ماه رمضان

اخبار سلامت:ساعت کار مراکز اهدای خون تهران در ماه رمضان اعلام شد

اخبار سلامت:فایده مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت پا

اخبار سلامت:کاهش مصرف کالری موجب افزایش طول عمر می شود

اخبار سلامت:سه عامل سبک زندگی که ریسک سرطان سینه را کاهش می دهد

اخبار سلامت:مواد خوراکی غنی از ویتامین D را بشناسید

اخبار سلامت:نکته بهداشتی: آیا حقیقتا گرسنه هستید؟

اخبار سلامت:نکته بهداشتی: نگهداری ایمن شیر مادر

اخبار سلامت:استقرار سامانه پرونده الکترونیک اولویت دولت دوازدهم باشد

اخبار سلامت:نحوه فرماندهی مغز برای تنظیم اشتها

اخبار سلامت:دولت، مدیریت سلامت را یکپارچه کند | شرکایمان با ما هماهنگ نبودند

سلامتی:رژیم غذایی برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

سلامتی:۸۰ درصد بیماران تیروئیدی، زنان هستند

سلامتی:نقش ساعت شب و روز در كاهش وزن