مجله اینترنتی کهلیک مجله ای برای تمامی سلیقه ها (سبک زندگی، سرگرمی، سلامتی، آشپزی، گردشگری، علمی، آموزشی و ...)

سلامتی:بخور نخورهای دوران سرماخوردگی

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ 9 بازدید




سلامانه : سرماخوردگی معمولی با حساسیت (آلرژی) و آنفلوآنزا متفاوت است. آنفلوآنزا (INFLUENZA) نامی است که به عفونت ویروسی بسیار شدید نسبت داده می‌شود و این عفونت نیز بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد. علائم سرماخوردگی به‌طورمعمول دو تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین علائم شامل گلودرد، گرفتگی بینی، آب‌ریزش بینی، سرفه، عطسه و درد در قسمت‌های دست‌وپاست.


به گزارش روزنامه نسل فردا، خستگی، ریزش آب از چشم‌ها و اشکال در خوابیدن نیز ممکن است رخ دهد. درصورتی‌که علائم، بیش از یک هفته باقی بمانند و با سردرد شدید، ضعف، ازدست‌دادن اشتها و تشنگی همراه شوند، احتمال اینکه بیماری به‌علت ویروس آنفلوآنزا باشد، بیشتر است. بروز تب نیز به‌طورمعمول شایع است. به هنگام سرماخوردگی استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره‌کردن آب‌نمک ولرم به بهبود علائم کمک می‌کند.


مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی
- ویتامین C برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. منابع غذایی اصلی تأمین‌کننده ویتامین C شامل مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی)، انواع توت، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم است. دریافت زیاد و منظم ویتامین C به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.
- غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی مناسب یکی از ویتامین‌های گروه B به نام پانتوتنیک‌اسید هستند. کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.
- سیر دارای آهن، روی و آلیسین (ALICIN) است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.
- ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی منبع غنی اسیدهای چرب اُمگا- 3 هستند؛ همچنین تخم کتان، تخمه‌کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه نیز از دیگر منابع خوب اُمگا- 3 هستند.
- دانه کنجد، تخمه‌کدو حلوایی و آفتاب‌گردان منابع غنی اسیدهای چرب اُمگا-6 هستند. این اسیدهای چرب به سلول‌های دستگاه تنفسی در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی کمک می‌کنند.
- جگر، انواع ماهی ازجمله قزل‌آلا، قباد و شاه‌ماهی، کره و تخم‌مرغ منابع ویتامین A هستند. هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، کدوحلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تأمین‌کننده بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند.
- تخم‌مرغ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار تأمین‌کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.
- گوشت، شیر، غلات و حبوبات تأمین‌کننده ویتامین‌های B6 و پانتوتنیک اسید هستند که برای تأمین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند.
- غلات صبحانه (برشتوک)، نان و عصاره مخمر تأمین‌کننده اسیدفولیک هستند که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. به‌علاوه چغندر، لوبیا چشم‌بلبلی و انواع کلم منابع مناسبی از فولات (اسیدفولیک) هستند.
- گوشت‌های قرمز بدون چربی و غلات سبوس‌دار حاوی روی هستند. سایر منابع غذایی حاوی روی شامل جوانه گندم، آجیل، بادام‌زمینی، گردو، جگر، مرغ، بوقلمون، ماهی، میگو، تخم‌مرغ، لوبیا خشک، شیر و لبنیات است. روی، یک ماده معدنی موردنیاز برای سیستم ایمنی است. متخصصان طب سنتی بر این باورند که برای درمان سرماخوردگی نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. ازآنجایی‌که علت این بیماری ویروس‌ها هستند، لذا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری بر درمان بیماری ندارند و حتی مصرف آن‌ها می‌تواند باعث طولانی‌شدن روند بهبودی شود.مصرف مداوم سیب با پوست به‌ویژه صبح‌ها قبل از صبحانه عامل مؤثری در پیشگیری از سرماخوردگی و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ همچنین مصرف مخلوط آب‌پرتقال و لیمو شیرین به‌صورت هـر هشت ساعت یک لیوان در کاهش طول بیماری مؤثر است. مصرف عسل و آب‌لیموی تـازه در ابتدای سرماخوردگی باعث کاهش شدت بیماری می‌شود. مصرف یک لیوان دم‌کرده نعنا یا پـونـه همراه با چند قطره آب‌لیموی تازه و کمی عسل یا نبات هر هشت ساعت یک‌بار تأثیر بسیار خوبی در کاهش مدت بیماری و بروز عوارض آن دارد. مصرف دم‌کرده آویشن و نعنا روزی دو الی سه لیوان باعث کاهش عوارض بیماری و طول مدت سرماخوردگی می‌شود و مصرف دم‌کرده زنجبیل تأثیر خوبی بر کاهش مـدت بیماری دارد.



 







منبع : salamaneh.com

نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد است، کافیست عضو شوید و دانسته هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید :

برای عضویت در مجله اینترنتی کهلیک کنید

اخبار سلامت:محلول استامینوفن تزریقی برای نخستین بار روانه بازار کشور شد

اخبار سلامت:صرفه جویی در حوزه واردات دارو/ حمایت از تولیدات دارو افزایش یابد

سلامت:زیاد آب نخورید؛ ضرر دارد!

اخبار سلامت:سه روش برای مقابله با تستوسترون پایین/ نشانه های پایین بودن سطح تستوسترون مردان

اخبار سلامت:بدشانسی سرطان‌زا تر از سیگار است

اخبار سلامت:آشنایی با راه‌های کنترل خونریزی بینی

اخبار سلامت:از اختلافات وزارت بهداشت و رفاه تا آب‌رفتن پزشک خانواده و طب سنتی

سلامت:سیر تحول پوست شما از جوانی تا میانسالی (+ عکس)

اخبار سلامت:خطا در رونویسی DNA علت بروز اکثر سرطان ها

سلامت:حقیقتی درباره پیوند استرس و سفید شدن مو

سلامت:10 نشانه دریافت ناکافی مواد مغذی

اخبار سلامت:ورزش عامل موثر در غلبه بر خستگی ناشی از سرطان

اخبار سلامت:نوشیدن روزانه یک وعده آب میوه برای کودکان لازم است

اخبار سلامت:تاثیر اختلال خواب بر مهارت های فکری و رفتاری کودکان

اخبار سلامت:اگر اضافه وزن دارید میوه را جایگزین شیرینی کنید

اخبار سلامت:بازرسی جدی بریتانیا و آمریکا در زمینه واردات گوشت از برزیل

سلامت:راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت خودرو

سلامت:خطر ابتلای کاشفان مریخ به لوسمی

اخبار سلامت:انجام بیش از ۷۷ هزار ماموریت توسط اورژانس از آغاز طرح نوروزی

اخبار سلامت:برای پایان دادن به سل متحد شویم

پزشکی:آبمیوه یک نوشیدنی موثر برای سلامتی و کاهش وزن

پزشکی:آیا کار کردن روی سطوح تستوسترون مردان تاثیر گذار است؟

پزشکی:آیا روغن جوجوبا می تواند آکنه را درمان کند؟

پزشکی:4 رمز ضد پیری برای سلول های بدن شما

پزشکی:اصول شیردهی به دو نوزاد به صورت همزمان

پزشکی:احترام به زمین با خاموشی و مصرف کمتر برق

پزشکی:حیات دوباره زاینده رود با جاری شدن آب در بستر رودخانه

پزشکی:رییس پلیس راه چابکسر در اثر سانحه رانندگی درگذشت

پزشکی:زیاده روی در مصرف مواد مخدر

پزشکی:برای داشتن شکم شش تکه چیکار کنیم؟

پزشکی:9 روش برای به تعویق انداختن چروک دور چشم

پزشکی:مصرف روزانه آب میوه برای کودکان لازم است

پزشکی:میوه های کم قند و پر قند را بشناسید

پزشکی:رفع خستگی با راهکارهای جالب خانگی

پزشکی:کاهش مبتلا شدن به سرطان سینه با این مواد غذایی

پزشکی:آخرین وضعیت بارش ها در کشور

پزشکی:2500 نفر از مردم از خدمات امدادی هلال احمر در نوروز استفاده کردند

پزشکی:تولد نوزاد عجیبی که بیماری ژنتیکی نادری دارد

پزشکی:چه لوازمی برای سفرهای نوروزی نیاز است

پزشکی:کشف ماهی عجیب خون آشام در انگلیس